۹۸ درصد نوزادان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد غربالگری بدو تولد شدند

رییس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۹۸ درصد جمعیت نوزادان زیر پوشش این دانشگاه از ابتدای سال تا کنون تحت پوشش برنامه‌های غربالگری بدو تولد قرار گرفته اند.

به گزارش اعتمادساز، دکتر بابک اقبالی در هفتمین نشست دستگاه‌ها و نهادهای اجتماعی خراسان رضوی که با موضوع “جوانی جمعیت، تقویت بنیان خانواده و اقدامات صورت گرفته در خصوص آموزش عموم جامعه در حوزه سلامت” برگزار شد افزود: ۲ درصد دیگر نوزادان که تحت پوشش قرار نگرفته‌اند به دلیل عدم مراجعه به مراکز بهداشتی بوده است.

وی با بیان این که طبق آخرین آمارها از هر ۲۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هفت نفر مبتلا به سرطان شناسایی شده است ادامه داد: اجرای برنامه غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم از دیگر برنامه های این دانشگاه است که در این برنامه گروه‌ سنی ۳۰ تا ۷۰ سال تحت پوشش قرار می‌گیرند.

رییس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت و غربالگری شدن ۸۵۰ هزار نفر از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه به لحاظ دیابت و فشار خون و ارجاع مبتلایان به دیابت و فشارخون به مراکز مربوطه برای پیگیری وضعیتشان گفت: هدف از اجرای این برنامه پیشگیری از مشکلات کبد، کلیه، دیالیز، نابینایی، سکته‌های قلبی و مغزی است.

اقبالی با بیان این که ما معتقدیم که تحرک و تغذیه مناسب از ابتلای به ۸۰ تا ۹۰ درصد این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند افزود: در این راستا از شهرداری‌ها می‌خواهیم که تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و عدم مصرف دخانیات را در تابلوها و بیلبوردهای سطح شهر تبلیغ کنند.

زوجین نابارور از حمایت ۹۰ درصدی در خصوص درمان ناباروری برخوردار شدند

دکتر محمد احمدیان مدیر جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه گفت: دغدغه‌ای که در بحث بیمه تکمیلی زوج‌های نابارور بود با همکاری صندوق بسیجیان برطرف شد و این گروه از زوجین از پوشش و حمایت ۹۰ درصدی برخوردار شده‌اند.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: راه‌اندازی شبکه بهداشت و درمان از سال ۱۳۶۴ سبب کاهش ۸۹ درصدی مرگ و میر مادران باردار شده است.

دکتر حسن عبدالله‌زاده افزود: با راه‌اندازی شبکه بهداشت و درمان طی این مدت شاخص مرگ و میر مادران باردار از ۲۰۰ مادر باردار در هر هزار مادر باردار به ۲۲ نفر در هر هزار نفر رسیده است که در تلاش هستیم که این عدد را به صفر برسانیم.

مدیر بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: امسال با اجرای برنامه حمایتی تغذیه‌ای کودکان، ۱۷ هزار و ۸۰۰ کودک تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص در رتبه نخست کشور قرار گرفت.

دکتر زهرا اباصلتی افزود: ۵۰ درصد جمعیت ما با مشکل چاقی و ۳۰ درصد با مشکل دیابت مواجه هستند و این یک زنگ خطر بزرگ است ضمن این که ما با کمبود ۵۰ درصدی در ریزمغذی‌ها مواجه هستیم و از مجموعه‌هایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌خواهیم بسته‌های غذایی مناسبی را برای تامین سبدغذایی گروه‌های تحت پوشش خود تهیه کنند.

وی ادامه داد: برای تامین مکمل‌ها نیازمند تخصیص اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی هستیم و به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستیم که مشکلات گروه‌های مختلف در این حوزه از جمله سالمندان را تامین کنیم و برای تحقق آن نیازمند حمایت استانداری و بیمه‌ها هستیم.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید