۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم پاکسازی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ۹۱۲ هکتار از اراضی استان در قالب پویش «مسیر سبز- ایران پاک» پارسال با مشارکت مردم پاکسازی شد.

به گزارش اعتمادساز، مهدی اله پور افزود: پارسال با مشارکت بیش از پنج هزار نفر در قالب بیش از ۵۰ گروه متشکل از سازمان های مردم نهاد و گروه های خودجوش مردمی، از این سطح اراضی استان حدود ۶۱۳ تن زباله جمع آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

وی ادامه داد: با توجه به همه‌گیری و فراگیر بودن مسائل محیط زیستی و طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، مردم در حفظ محیط زیست نقش پر رنگی دارند، چرا که محیط زیست میراث آیندگان است و همه مردم متعهد به حفظ آن هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به فرهنگ سازی و مشارکت آگاهانه مردم در حفظ محیط زیست بیان کرد: در همین راستا پویش « مسیر سبز- ایران پاک»با اجرای ۱۴ محور کاری در استان پیگیری و اجرا شد که این اداره کل با مشارکت شهرداریها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، هلال احمر، بسیج، سازمانهای مردم نهاد و غیره نسبت به اجرای این طرح در استان اقدام کرد.

وی استقرار مخازن جمع‌آوری پسماند در مناطق تفرجگاهی و توزیع پلاستیک های زیست تخریب پذیر پسماند میان گردشگران از جمله اقدامات در این زمینه است.

اله پور ادامه داد: نصب پارچه نوشته آموزشی و بروشور اطلاع رسانی در جهت فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی گردشگران با محور حفاظت از محیط زیست و طرح جمع‌آوری سبزه هفت سین و رهاسازی ماهی‌های قرمز در استخر پارک های شهری از دیگر اقدامات در قالب پویش مزبور است.

وی اظهار کرد: در راستای تداوم اجرای اقدام ملی مسیر سبز-ایران پاک طبق مصوبه کارگروه پسماند و در راستای ابلاغ کتبی هیات دولت ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قانونی، موضوع پاکسازی اراضی بین راهی، حاشیه محورهای مواصلاتی و مبادی ورودی شهرها در روزهای پایانی پارسال در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای طرح ملی مسیر سبز- ایران پاک در ۳۱ استان کشور

این مسوول اظهار کرد: سازمان محیط زیست کشور به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، امسال اجرای طرح ملی “مسیر سبز – ایران پاک ” را با هدف اجرای طرحهای پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاهها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.

اله پور گفت: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

وی تاکید کرد: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداریها و دهیاریها، و در خارج از حوزه دهیاریها و شهرداریها بر عهده بخشداری‌ها است.

مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک گونه‌های شاخص حیات وحش این استان را تشکیل می دهند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید