۸۰ درصد اقتصاد «خلیل آباد» خراسان رضوی برپایه کشاورزی است

فرماندار خلیل آباد گفت: ۸۰ درصد از اقتصاد و درآمد ساکنان این شهرستان برپایه فعالیت کشاورزی و تولید محصولات عمده مانند انار، انگور و پسته است.

به گزارش اعتمادساز، سید مسعود یاوری افزود: سطح زیر کشت انگور در شهرستان خلیل‌آباد پنج هزار و ۷۰۰ هکتار، پسته سه هزار و ۱۰۰ هکتار و انار ۶۰۰ هکتار است.

وی به جایگاه شاخص تولید انگور در شهرستان خلیل آباد اشاره کرد و گفت: میزان تولید این محصول عمده به توانایی اقتصادی کشاورزان جهت فرآوری کشمش، کشش بازار برای خرید انگور تازه یا کشمش و میزان بارندگی سالانه بستگی دارد.

فرماندار خلیل آباد توسعه یافتگی اندک صنایع تبدیلی کشاورزی را چالش شهرستان دانست و بیان کرد: در حال حاضر صنایع زیر مجموعه کشاورزی در حوزه انگور خلیل آباد در قالب ۱۴ واحد کشمش «پاک کنی» خلاصه می شود و سه کارگاه نیز در شرف اخذ مجوز هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۰ واحد پسته پاک کنی و پنج واحد سردخانه با ظرفیت ذخیره سازی ۹ هزار تن در حوزه صنایع کشاورزی خلیل آباد فعال هستند.

یاوری با بیان اینکه صنایع تبدیلی پتانسیل خوبی برای جذب سرمایه گذاری و تقویت ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی خلیل آباد است، گفت: در حال حاضر تقویت صنایع تبدیلی در این شهرستان که اقتصاد کشاورزی دارد مورد نیاز جدی است و زمینه مناسبی برای فعالیت سرمایه گذاران است.

وی اظهار کرد: افت منابع آب زیرزمینی، تولید سنتی و خرده مالکی محصولات کشاورزی و قطع برق چاههای کشاورزی به خصوص در سال جاری از دیگر چالش های بخش زراعت شهرستان است، به خصوص اینکه قطع برق در سال جاری به تولید محصولات کشاورزی خلیل آباد آسیب های زیادی وارد کرده است.

شهرستان خلیل آباد با ۶۰ هزار نفر جمعیت و هزارو ۱۲۰ کیلومتر مربع وسعت، ۲ شهر خلیل آباد و “کندر” و ۲۴ روستای دارای دهیاری در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد. ۳۳ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در روستاها سکونت دارند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید