۶۰ درصد جمعیت زیرپوشش علوم پزشکی مشهد غربالگری سلامت شدند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:۶۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه به لحاظ بیماری دیابت و فشار خون بالا در قالب “پویش ملی سلامت” غربالگری شدند.

به گزارش اعتمادساز، دکتر حمیدرضا قربان‌زاده  با بیان این که “پویش ملی سلامت” از ۲۰ آبان ماه امسال آغاز شده است و تا پایان دی ماه ادامه داشته است افزود: کل جمعیت گروه هدف در این پویش حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند.

وی ادامه داد: میزان مشارکت جمعیت روستاهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی در این پوشش بیش از ۹۵ درصد، مشارکت جمعیت ساکن در مشهد بیش از ۴۰ درصد و جمعیت ساکن در ۱۶ شهرستان تابعه بیش از ۸۵ درصد بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از میان جمعیت غربالگری شده در این پویش، ۱۰۴ هزار نفر قند خون بالا با سابقه دیابت و ۱۹ هزار نفر دارای قند خون بالا بدون سابقه دیابت (مشکوک به دیابت) و ۱۰۳ هزار نفر پیش دیابت، شناسایی شدند.

قربان‌زاده افزود: همچنین ۲۸۰ هزار نفر از افراد غربالگری شده در این پویش سابقه فشار خون داشته یا مشکوک به فشار خون بالا بودند.

وی ادامه داد: در “پویش ملی سلامت” تمامی افراد ۱۸ سال و بالاتر ایرانی ساکن در کشور به صورت رایگان از نظر دیابت و فشارخون بالا بررسی و غربالگری شدند و هدف از اجرای این پویش، افزایش آگاهی عمومی از عوامل خطر دیابت و فشارخون و کنترل بیماری در مبتلایان و نیز شناسایی بیماران از طریق غربالگری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماران دیابتی و فشار خون شناسایی شده در این پویش که پرونده فعال بهداشتی نداشتند به مراکز سلامت و درمانی ارجاع داده شدند.

قربان زاده اطلاع‌رسانی، آموزش، تشکیل پرونده مراقبت، پیگیری و درمان بیماران را از مهمترین اقدامات در حال انجام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشار خون بالا برشمرد.

وی انجام چنین پویش‌هایی را در تشخیص زودرس بیماری‌های مختلف موثر دانست و اظهار کرد: فشارخون بالا و دیابت، منشا بسیاری از بیماری‌های دیگر هستند که با انجام چنین طرح‌هایی می‌توان افرادی که از بیماری خود اطلاع ندارند را آگاه کرد و تحت مراقبت قرار داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جایگاه این دانشگاه در بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور به ششمین دانشگاه از نظر تعداد جمعیت غربالگری شده رسیده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید