۵۵ درصد مبتلایان به سرطان در مه‌ولات خراسان رضوی زن هستند

سرطان

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات گفت: ۵۵ درصد مبتلایان به سرطان در این شهرستان خراسان رضوی زن و ۴۵ درصد مرد هستند.

به گزارش اعتمادساز، جواد جوانی افزود: سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین بانوان و عامل ۲۵ درصد مرگ و میرها در تربت حیدریه است و سرطانهای معده، خون و روده به ترتیب بیشترین فراوانی را بعد از سرطان پستان دارند.

وی بیان کرد: سرطان دومین عامل مرگ و میر جوامع بشری بعد از بیماری های قلبی و عروقی است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه ولات اضافه کرد: ۱۰۳ بیمار مبتلا به سرطان در این شهرستان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند که مجموع سرطانی های شناسایی شده حدود ۲ دهم درصد جمعیت این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: پویش ملی مبارزه با سرطان (هفت تا ۱۵ بهمن) با هدف کلی کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان اجرا می‌شود.

جوانی ابراز کرد: هدف اصلی این پویش افزایش آگاهی عمومی در زمینه راه‌های پیشگیری و علایم هشدار دهنده سرطان و اصلاح باورهای نادرست مردم از جمله درمان ناپذیر بودن آن است.

وی با بیان اینکه سرطان پرهزینه ترین بیماری است و هرچه دیرتر تشخیص داده شود هزینه های درمانی آن بیشتر می شود، افزود: بنابراین یکی از مولفه‌های مهم در شناسایی و درمان بیماران مبتلا به سرطانی، در دسترس بودن خدمات غربالگری و پاتولوژی در بخش دولتی است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه ولات ادامه داد: آموزش در خصوص کنترل عوامل خطر سرطان‌زا مانند مصرف دخانیات، چاقی، مصرف الکل، تغذیه ناسالم، عوامل سرطان زایی و انتخاب سبک زندگی سالم چیزی در حدود ۴۰ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان‌ها را قابل پیشگیری خواهد کرد.

جوانی بیان کرد: بنابراین توجه به آموزش در این خصوص از مهمترین فاکتورها در برنامه کنترل و پیشگیری از سرطان‌ها است، انجام خودمراقبتی و شرکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودرس یکی از کارآمدترین روش‌ها در پیشگیری از سرطان محسوب می‌شود.

وی افزود: اجرای مطلوب برنامه‌های غربالگری سرطان‌ها (پستان، روده بزرگ و دهانه رحم) در سطح مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های بهداشت نقش بسزایی در شناسایی به موقع و درمان سریع مؤثر بیماران سرطانی دارد.

فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۶ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید