۴۷ میلیون دلار صادرات از خراسان رضوی به کشورهای عضو بریکس

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری حجم تجارت خارجی خراسان رضوی با کشورهای عضو بریکس ۸۴ میلیون دلار بوده که ۴۷ میلیون دلار مربوط به صادرات و ۳۷ میلیون دلار نیز مربوط به واردات است.

به گزارش اعتمادساز، محمدعلی امیرفخریان در خصوص حجم تجارت خارجی خراسان رضوی در سال جاری اظهار کرد: طبق آمار دریافت شده از سازمان توسعه و تجارت ایران، صادرات خراسان رضوی در ۶ ماه نخست سال جاری ۷۲۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد داشته و واردات استان نیز ۳۲۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در مجموع حجم تجارت خارجی استان با بیش از یک میلیارد و ۵۲ میلیون دلار، رشدی بیش از ۱۷ درصدی نسبت به سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

تراز تجاری استان مثبت و معادل ۴۰۴ میلیون دلار است

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه تراز تجاری استان طی ۶ ماه ابتدای سال جاری مثبت و معادل ۴۰۴ میلیون دلار بوده، عنوان کرد: در سال جاری از لحاظ وزنی یک میلیون و ۲۵۲ هزار تن کالا از استان خارج شده و حدود ۱۰۷ هزار و ۳۸۰ تن کالا به استان وارد شده است. در مجموع ارزش هر تن کالای صادراتی استان ۵۸۲ دلار است.

امیرفخریان سهم صادرات استان را حدود ۳ درصد صادرات کشور عنوان کرده و افزود: طی این مدت به ترتیب بیشترین صادرات زعفران با حدودا ۶۹ میلیون دلار، پسته ۳۱ میلیون دلار، تخم مرغ ۳۱ میلیون دلار، کامپاند پلی اتیلن ۲۲ میلیون دلار، کفپوش غیرمخملی ۲۰ میلیون دلار، روغن‌های سبک ۱۹ میلیون دلار، پلی‌استیرن ۱۴ میلیون دلار، میله‌های آهنی ۱۳ میلیون دلار، کیسه‌های کوچک ۱۱ میلیون دلار، سیب زمینی ۱۱ میلیون دلار، سیمان ۱۰ میلیون دلار، شیرخشک اطفال ۱۰ میلیون دلار، سیب تازه ۱۰ میلیون دلار، فروکروم ۱۰ میلیون دلار، رنگ ورنی ۱۰ میلیون دلار، رب گوجه فرنگی ۹ میلیون دلار، پریفرم ۸ میلیون دلار، دوغ، شیر و خامه ۸ میلیون دلار، صابون ۸ میلیون دلار، کاشی و سرامیک ۷ میلیون دلار از استان صورت گرفته است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۸۴۳ قلم کالا به ۷۷ کشور دنیا در ۶ ماه ابتدای سال جاری از استان صادر شده است، عنوان کرد: از خراسان رضوی به افغانستان بیش از ۲۷۶ میلیون دلار با رشد ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ترکمنستان ۷۶.۵ میلیون دلار با رشد ۱۰ درصدی، تاجیکستان ۶۸ میلیون دلار با رشد ۹.۳ درصدی، ازبکستان ۵۵ میلیون دلار با رشد ۷.۵ درصدی، عراق حدود ۵۰ میلیون دلار با رشد ۷ درصدی، پاکستان بیش از ۳۸ میلیون دلار با رشد بیش از ۵ درصدی، چین ۲۹ میلیون دلار با رشد حدود ۴ درصدی، امارات ۲۵ میلیون دلار با رشد ۳.۴ درصدی و قرقیزستان بیش از ۲۳ میلیون دلار با رشد بیش از ۳ درصدی صادر شده است.

وی ادامه داد: کشورهای اسپانیا، قزاقستان، روسیه، هند، هلند، ترکیه، عمان، ارمنستان، قطر، ایتالیا و آلمان جزو ۲۰ کشور اول مقصد کالاهای صادراتی استان هستند که کمتر از ۳ درصد سهم صادرات به این کشورها بوده است.

ارزش هر تن کالای صادر شده به کشورهای عضو بریکس ۲۴۷۶ دلار است

امیرفخریان در خصوص عضویت ایران در بریکس و تاثیر آن بر روی حجم مراودات تجاری خراسان رضوی عنوان کرد: عضویت ایران در بریکس فرصت‌هایی را برای افزایش مراودات تجاری ایجاد کرده اما این یک برنامه میان مدت بوده و نمی‌توان در کوتاه مدت در خصوص تغییرات بسیار بزرگ این عضویت اظهار نظری انجام داد. تجارت خارجی مستلزم برقراری ارتباطات تجار و بازرگانان است.

وی ادامه داد: البته در این خصوص اهدافی از جمله اعزام هئیت‌های تجارت خارجی به این کشورها، مشارکت در نمایشگاه‌ها و برگزاری رویدادها را پیش‌بینی کرده‌ایم. برای ارتقاء تجارت خارجی به کشورهای عضو بریکس برنامه‌هایی در سال گذشته هدف‌گذاری شده بود که همه به سرانجام رسید. اعزام ۲۵ هیئت به این کشورها، پذیرش دو هیئت و اعزام یک هئیت به چین و همچنین پذیرش و اعزام هیئت از استان به هند از جمله این برنامه‌ها بود که اتفاق افتاد و در آبان ماه سال جاری نیز هیاتی از استان به روسیه اعزام خواهد شد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص حجم تجارت خارجی استان با اعضای بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، بیان کرد: حجم تجارت خارجی خراسان رضوی با کشورهای عضو بریکس ۸۴ میلیون دلار بوده که ۴۷ میلیون دلار مربوط به صادرات و ۳۷ میلیون دلار نیز مربوط به واردات است. همچنین طی همین مدت ۵۶ قلم کالا به این کشورها صادر شده است.

امیر فخریان تاکید کرد: ارزش هر تن کالای صادر شده به کشورهای عضو بریکس ۲۴۷۶ دلار بوده که به نسبت ارزش کالای صادراتی استان نشان‌دهنده این است که کالاهای با ارزشی به این کشورها صادر شده است.

وی بیشترین صادرات استان به اعضای بریکس را به ترتیب چین روسیه، هند و آفریقای جنوبی عنوان کرده و افزود: از لحاظ وزنی ۱۹ هزار تن کالا به کشورهای عضو بریکس صادر شده و ۵۶۹۱ تن کالا از این کشورها به استان وارد شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص اقلام عمده صادرات به کشورهای عضو بریکس خاطرنشان کرد: اقلام عمده صادرات به کشورهای عضو بریکس زعفران، فروکروم، پلی‌استیرن، پسته، کنسانتره مس، اکسید و هیدورکسیدهای مولیبدن، پوست دباغی شده، چدن خام و مغز پسته، کف‌پوش‌های غیرمخملی، سولفور سدیم، ظروف شیشه‌ای، رب گوجه و سنگ آنتیموان بوده است.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید