۴۰ تن آرد اهدایی ایران به مناطق زلزله زده افغانستان ارسال شد

سرپرست فرمانداری تایباد گفت: ۴۰ تن آرد نانوایی، اهدایی مردم ایران امروز از طریق گذرگاه زمینی دوغارون به مناطق زلزله زده ” زنده جان ” افغانستان در ولایت هرات ارسال شد.

به گزارش اعتمادساز، محمدرضا رضایی افزود: این محموله که شامل کمکهای مردمی و گروههای جهادی به ارزش هفت میلیارد ریال بود با ۲ دستگاه تریلی به این مناطق ارسال شد.

وی ادامه داد: همچنین روز گذشته و امروز ۲ هزار و ۶۸۰ بطری آب معدنی با یک دستگاه تریلی و انواع کنسرو، پتو، پوشاک، موکت و قالی در ابعاد مختلف با یک دستگاه تریلی دیگر به همت مردم تایباد، غرفه داران بازارچه مرزی دوغارون، سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی و سازمان بازارچه های مرزی دوغارون به سمت افغانستان ارسال شد.

سرپرست فرمانداری تایباد گفت:ارزش ریالی این اقلام ارسالی افزون بر سه میلیارد ریال است که تحویل جمعیت هلال احمر افغانستان شده است.

اول هفته جاری بخشی های وسیعی از شمال غرب افغانستان گرفتار خشم طبیعت شد و هزاران نفر از ساکنان محروم این مناطق کشته و مجروح شدند و دهها هزار نفر دیگر هم در آستانه فصل سرما، بی سرپناه مانده اند. براساس تازه ترین آمار اعلام شده از سوی منابع افغانستان، چهار هزار و ۵۰۰ نفر در اثر زمین‌لرزه روز شنبه ولایت هرات کشته و زخمی شدند.

منابع و مسئولان افغانستان به تعداد دقیق کشته شدگان اشاره نکرده اند و آمار دقیقی در این خصوص اعلام نشده اما تصاویر ویرانی خانه ها در روستاها، حکایت غم انگیزی است. بیش از دو هزار واحد مسکونی بطور کامل تخریب شده و خانه های زیادی هم اسیب جدید دیده است.

روستای «کُشکک ولسوالی زنده جان» یکی از سه روستایی است که بیشترین آسیب و تلفات را داشته و نزدیک به ۲۰۰ خانه در این روستا به طور کامل تخریب شده است.

امروز نیز یک زلزله ۶.۳ ریشتری ساعت چهار و ۱۱ دقیقه صبح در عمق ۱۰ کیلومتری سطح زمین و محل وقوع آن در شهر “زنده جان” ولایت هرات افغانستان به ثبت رسید که شدت این زمین لرزه در شهرستان تایباد هم احساس شد که خسارتی به تاسیسات زیربنایی و خدماتی این شهرستان وارد نکرد.

پس از وقوع زمین لرزه امروز ساکنان شهرستانهای شرقی خراسان رضوی از جمله تایباد، تربت جام و خواف سراسیمه از منازل خارج شدند و در فضای بیرونی منازل یا داخل خودروها پناه گرفتند.

سرپرست فرمانداری تایباد گفت: در همان دقایق اول وقوع زلزله، چهار تیم ارزیابی از نیروهای جمعیت هلال احمر تایباد به روستاهای “حاجی آباد، قومی، دوغارون و کرات” که در نوار مرزی قرار دارند و بیشترین شدت زلزله را احساس کرده بودند، اعزام شدند.

رضایی به دایر بودن فعالیت آموزشی همه مقاطع تحصیلی در نوبت بعد از ظهر شهرستان تایباد اشاره کرد و افزود: در پی وقوع این زلزله، برای کاهش اضطراب دانش آموزان و خانواده های آنان، با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و فرمانداری تایباد، مدارس این شهرستان در نوبت صبح تعطیل شد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید