۳۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی در خراسان رضوی شرایط جهش تحصیلی دارند

مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت: سالانه ۳۰ درصد متقاضیان جهش تحصیلی استان موفق به قبولی در آزمونهای مربوط به این بخش می‌شوند.

به گزارش اعتمادساز، جواد روحانی افزود: طی سال گذشته از میان هزارو ۱۰۰ درخواست دریافت شده برای جهش تحصیلی در مقطع ابتدایی استان خراسان رضوی تعداد ۳۳۰ نفر موفق به جهش تحصیلی شدند.

وی بیان کرد: در مقطع ابتدایی جهش تحصیلی به ترتیب از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم است که با اخذ تست هوش و برگزاری آزمون تایید دانش آموز برای گذر از یک پایه مورد موافقت قرار می گیرد.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی با بیان اینکه متقاضیان استفاده از بخشنامه جهش می توانند از طریق پنجره واحد خدمات وزارت آموزش و پرورش ثبت نام کنند، افزود: پس از آن مدرسه محل تحصیل اقدام به تایید درخواست و سپس در آموزش و پرورش استثنایی اقدام به انجام تست هوش و ارزیابی هوش دانش آموز نموده و سپس معرفی به نواحی جهت برگزاری آزمون شهریور ماه انجام می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از جهش تحصیلی مگر در شرایط خاص و برخورداری دانش آموز از توان جسمی و ذهنی بالا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه قبولی فرد در جهش تحصیلی بر اساس ارزیابی هوش انجام می شود و دانش آموز باید توانایی لازم را داشته باشد.

به گفته وی، هر دانش‌آموز در مجموع امکان دوبار استفاده از قانون جهش تحصیلی را دارد تا حداکثر از دو پایه را به روش جهش عبور کند.

روحانی اظهار کرد: البته در این میان برخی والدین و مدیران مدارس دچار خطا می‌شوند، چراکه صرفا به نمرات دانش آموز توجه دارند حال آنکه توان جسمی و ذهنی در دانش آموزان متقاضی باید به طور همزمان وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: شاید در برخی موارد دانش آموز با تاخیر وارد مدرسه شده باشد اما باید توانایی هوشی و ذهنی را برای جهش از پایه بعدی را داشته باشد، به طور معمول بچه‌های ریزجثه در چنین شرایطی در صورت جهش تحصیلی دچار سیب‌های اجتماعی و روانی می‌شوند و ممکن است به رغم برخورداری از هوش بالا در کلاس درس نسبت به همکلاسی های خود از نظر سنی، رشد جسمی، جنسی و غیره پایین‌تر باشد.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین حضور دانش آموزی در کلاس درسی که سایرین به بلوغ رسیده باشند، می تواند برایش آسیب زا باشد بنابراین ممکن است دانش آموزی از جهش تحصیلی بهره ببرد اما در عمل امکان و توان رقابت با دانش آموزان پایه بالاتر را نداشته باشد، همین امر می تواند موجب شکست تحصیلی و در نهایت آسیب دیدن اعتماد به نفس وی شود.

روحانی گفت: بنابراین روند رشد آموزشی و تحصیلی برای دانش‌آموز در حالت طبیعی قرار نمی‌گیرد، مگر اینکه دانش آموز نابغه و دارای توانایی جسمی و ذهنی برای استفاده از این موقعیت است.

جهشی یا جهش تحصیلی، از روش‌های کوتاه کردن دوران تحصیل با گذراندن دو پایه تحصیلی در یک سال تحصیلی‌ است.در حال حاضر، آزمون جهشی جهت تحصیل در مقاطع بالاتر بر اساس زمان‌بندی مناطق در شهریورماه هر سال برگزار می‌شود و در صورتی که دانش‌آموز در این آزمون پذیرفته شد، می‌تواند برای سال تحصیلی آینده در پایه بالاتر نام‌نویسی کند.

بر اساس قانون، تمام دانش‌آموزان برای ورود به پایه‌های بالاتر به صورت جهشی، ملزم به گذراندن پایه‌های اول هر مقطع تحصیلی هستند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید