۳۰۰ دستگاه کامیون در هرات افغانستان منتظر ورود به ایران هستند

رییس هیات مدیره انجمن کامیونداران تایباد گفت: بیش از ۳۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل صادراتی و ترانزیتی ایرانی در شهر هرات افغانستان متوقف و منتظر هستند تا در صورت مساعدت طرف افغانستانی، وارد جمهوری اسلامی ایران شوند.

به گزارش اعتمادساز، رسول نصیری افزود: معطلی کامیونها در هرات که دومین بازار اقتصادی افغانستان به شمار می رود، ناشی از اجرای طرح محدودیت ۲۰ روزه حکومت طالبان برای ناوگان حمل و نقل ایرانی است.

وی ادامه داد: همچنین این محدویت باعث شده صف انتظار دیگری در گمرک اسلام قلعه افغانستان همجوار با گمرک مرزی دوغارون ایجاد شود و در زمان حاضر نیز بیش از ۳۵۰ دستگاه کامیون ایرانی در این منطقه منتظر ورود به ایران هستند.

رییس هیات مدیره انجمن کامیونداران تایباد با اشاره به اینکه ورود و خروج ناوگان حمل و نقل افغانستانی بین دو گمرک اسلام قلعه و دوغارون بدون هیچ گونه محدودیتی در حال انجام است، اظهار کرد: طالبان با اجرای طرح محدودیت ۲۰ روزه برای کامیونهای ایرانی به دنبال افزایش رفت و آمد ناوگان حمل و نقل افغانستان به ایران هستند.

وی ادامه داد: طی ۲۳ روز گذشته ساعت کاری پایانه مرزی دوغارون با پنج ساعت افزایش از ساعت هفت صبح تا ۱۱ شب ادامه دارد که این در روند ورود و خروج ناوگان حمل و نقل کشور افغانستان نقش زیادی داشته است.

نصیری بیان کرد: حکومت طالبان اولویت خروج ناوگان صادراتی و ترانزیتی از سمت مرز اسلام قلعه افغانستان به مرز دوغارون را در طول روز با کامیونهای افغانستانی قرار داده اند و ساعتهای پایانی فعالیت خود را به خروج ناوگان ایرانی اختصاص داده اند که این موجب گلایه رانندگان ایرانی شده است.

وی گفت: نبود زیرساختهای لازم در حوزه حمل و نقل افغانستان، شروع فصل سرما و به پایان رسیدن اعتبار ویزای رانندگان از دیگر مشکلاتی است که با اجرای طرح محدودیت ۲۰ روزه برای کامیونهای ایرانی، مشکلات آنها را دوچندان کرده است.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است بدین صورت که کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید