۲۰۰ تاکسی و اتوبوس برقی تا پایان سال به ناوگان حمل و نقل مشهد اضافه می‌شود

مدیرکل صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی از رشد ۳۵ درصدی صادرات استان در ۶ ماه امسال خبر داد و گفت: ۱۰۰ تاکسی و ۱۰۰ اتوبوس برقی تا پایان سال به ناوگان حمل و نقل شهر مشهد اضافه می‌شود.

به گزارش اعتمادساز، امیررضا رجبی امروز در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، اظهار داشت: طبق برنامه‌‌های روز ملی صادرات در سال 1401، چهار مجموعه به عنوان صادرکننده ممتاز و نمونه ملی از خراسان رضوی انتخاب شد، این در حالی است که در سطح ممتاز یک مجموعه زعفران و سه مجموعه صادرکننده نمونه ملی شامل بیمارستان رضوی، تعاونی مرزنشینان سرخس و یک شرکت قهوه بوده‌اند که تأثیرات مثبتی داشته و در سطح بین‌المللی جایگاه خوبی دارند.

وی افزود: صادرات 6 ماهه اول سال در خراسان رضوی حدود 737 میلیون دلار در استان بوده است که به لحاظ وزنی 31 درصد و به لحاظ ارزش دلاری 35 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشتیم. 107 هزار تن، معادل 324 میلیون دلار واردات به استان صورت گرفته که از نظر وزنی 25 درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری 15 درصد رشد داشته است.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تراز تجاری استان بالای 413 میلیون دلار است و تراز مثبتی است همچنین در مقایسه با نوع کالاها و مسیر صادرات، مسیر تجاری و مسیر چمدانی و بازارچه داریم که در شش ماهه امسال 33 درصد به لحاظ ارزشی رشد داشتیم. در چمدانی از 145 هزار دلار به 8 میلیون دلار رسیده و از لحاظ مسیر بازارچه ای از یک میلیون و 800، به 10 میلیون دلار در سال 1402 رسیده است.

وی تأکید کرد: استان خراسان رضوی در حوزه کالاهای صادراتی، زعفران رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد و نزدیک به 70 میلیون دلار در 6 ماه امسال صادرات داشتیم که 80 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته  و پسته که قطب دوم پسته کشور هستیم. خراسان رضوی جزو چند قطب اقتصاد کشور بوده و ارزش تولیدات صنایع استان بیش از 400 هزار میلیارد تومان است که 20 درصد در صنعت خودرو و قطعه‌سازی گردش دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان این مطلب که 90 درصد صادرات خراسان رضوی به 11 کشور جهان صادر می‌شود اظهار داشت: افغانستان شریک اول مقصد صادراتی ماست، تقریبا 275 میلیون دلار صادرات به این کشور داشتیم، اما سایر کشورها رو به رشد بودند مانند ترکمنستان 13 درصد رشد نسبت به سال گذشته، افغانستان 35 درصد رشد، تاجیکستان 60 درصد، ازبکستان 55 درصد، پاکستان 90 درصد، چین بیش از 400 درصد رشد صادرات داشتیم که همه اینها به دلیل دیپلماسی مؤثر اقتصادی دولت سیزدهم است که این ارتباطات اقتصادی برقرار شده است.

رجبی در مقایسه صادرات خراسان رضوی با کل کشور گفت: 50 درصد محصولات نفتی و پایه نفتی در کشور داریم که در خراسان رضوی 6 درصد است و این در حالی است که در استان 50 درصد فعالیت‌هایمان در در حوزه صنعت است که هم ایجاد اشتغال است و هم گسترش صنعت و پس از صنعت حوزه کشاورزی بیشترین سطح محصولات به خودش اختصاص داده است. خراسان رضوی از جمله استان‌هایی است که صادراتش صنعت‌محور است و این از موضوعات با اهمیت و بارز خطه خراسان رضوی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از ورود 100 تاکسی و 100 اتوبوس برقی تا پایان امسال در مشهد خبر داد و گفت: این اقدام یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ما در طرح تحول و زمینه‌سازی در تولید خودروهای برقی با همکاری ایران خودرو است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید