۱۹ هزار واحد مسکونی «گلبهار»خراسان رضوی معطل صدور پایان کار

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی برای حل مشکل عدم صدور پایان کار برای ۱۹ هزار واحد مسکونی در شهر جدید «گلبهار» شهرستان چناران این استان که بخش عمده‌ای از آنها متعلق به کارگران واحدهای صنعتی مستقر در محور غرب مشهد است، ۱۲ مصوبه داد.

به گزارش اعتمادساز، حل مشکلات صدور پایان کار واحدهای مسکونی در شهر گلبهار یکی از محورهای مورد بحث یک صدو چهاردهمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی بود.

مطابق با قانون هرگونه ملک ساخته شده در محدوده شهر نیاز به پایان کار دارد، به طوریکه در املاکی که در محدوده شهر واقع شده و بنایی ساخته شده است، ارایه پایان کار الزامی است.

۱۹ هزار واحد مسکونی گلبهار که اکنون معطل پایان کار هستند، مربوط به تعاونی های مسکن کارگری یا تعاونی های مسکن مهر بوده که مدت زمان زیادی از تاریخ ساخت و تحویل بخش عمده‌ای از آنها می گذرد، اما هنوز پایان کار برای آنها صادر نشده است.

گلبهار از شهرهای جدید و اقماری مشهد است که ۳۵ کیلومتر از این کلانشهر فاصله دارد، بخش عمده ای از خانه های این شهر از محل طرح مسکن مهر یا طرحهای ملی دیگر ساخته شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه تعاونی مسکن کارگران گفت: در گلبهار ۴۲ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۰ هزار واحد به تعاونی‌ها واگذار شده است.

سیاوش ضفیعی افزود: از ۳۰ هزار واحد زمین‌های حدود هفت هزار واحد به شرکت عمران شهر جدید گلبهار بازگشت اما ۲۳ هزار واحد مسکن توسط تعاونی‌ها ساخته شده است که از این تعداد بیش از ۱۹ هزار واحد به مردم تحویل داده شده است و هیچکدام از آنها سند ندارند.

وی بیان کرد: برخی تعاونی‌ها در زمانی که هنوز شهرداری در گلبهار تشکیل نشده بود، توانستند از شرکت عمران گلبهار پایان‌کار بگیرند و در این پایان‌کار، کلمه بهره‌برداری مشخصاً قید شده است، شهرداری این پایان‌کارها را به رسمیت نشناخت و تعاونی‌ها دچار مشکل شدند، حتی برخی تعاونی‌ها که با این پایان ‌کار سند گرفته بودند نیز سندشان متوقف شد.

هزار واحد مسکن در گلبهار توسط تعاونی‌ها ساخته شده است، از این تعداد بیش از ۱۹ هزار واحد به مردم تحویل داده شده است اما هیچکدام از این واحدها سند ندارند.عضو هیات مدیره اتحادیه تعاونی مسکن کارگران خراسان رضوی اظهار کرد: از زمان آغاز ساخت مسکن مهر تاکنون نشستهای مکرری در شورای عالی مسکن، راه و شهرسازی و شرکت عمران گلبهار برای حل مشکلات تعاونی های مسکن برگزار شده است اما متاسفانه به رغم پیگیری های انجام گرفته، ۱۹ هزار واحد مسکونی هنوز نتوانسته اند پایان کار خود را دریافت کنند.

شفیعی گفت: زمان بر شدن این مساله سبب شده شرایط و ضوابط تغییر کند، به طوریکه پروژه هایی که در گذشته ساخته شده است با ضوابط فعلی نظام مهندسی همخوانی ندارد و اصلاح آن نیز برای تعاونی ها غیر ممکن است.

ربیس اتاق تعاون خراسان رضوی نیز در این باره گفت: مشکلات مسکن مهر پدیده جدیدی نیست و این چالش ها از گذشته مطرح بوده است. متاسفانه یکسری از تعاونی های فعال در این عرصه منحل شدند در صورتی که باید مقرر می شد تمام تعاونی ها تا اتمام کار فعال باشند.

هادی ابوی افزود: از این رو ۱۹ هزار واحد مسکونی در گلبهار فاقد پایان کار هستند که انتظار می رود با همکاری شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بتوانیم حول محور توافقات صورت گرفته در نظام مهندسی به نتیجه برسیم.

۱۲ مصوبه برای برون رفت مشکلات واحدهای مسکونی گلبهار

تاکنون عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، شرکت عمران شهر جدید گلبهار، سازمان نظام مهندسی استان، شهرداری گلبهار، امکان اخذ پایان کار و صدور اسناد برای ۱۹ هزار واحد مسکونی با زیربنای ۲ میلیون متر مربع را فراهم نکرده است.

شهرداری گلبهار تعدادی از پایان کارهایی که قبل از تشکیل شهرداری توسط شرکت عمران شهر جدید صادر شده بود را به رسمیت نمی‌شناسد، اکثر تعاونی‌ها واحدهای مسکن مهر که در چند سال گذشته تحویل متقاضیان داده شده است، در هنگام نقل و انتقالات تعاونی نتوانستند سند دریافت کنند.

در این راستا پس از برگزاری نشست در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با حضور مسئولان مرتبط، ۱۲ پیشنهاد برای برون رفت از این مشکلات احصا شد که در نشست شورا در حضور استاندار به تصویب نهایی رسید.

اکثر تعاونی‌ها واحدهای مسکن مهر که در چند سال گذشته تحویل متقاضیان داده شده است، در هنگام نقل و انتقالات تعاونی نتوانستند سند دریافت کنند.رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره گفت: مصوب شد که تعاونی‌ها درخواست خود مبنی بر اعلام نظر مهندسان ناظر در خصوص پروژه‌ها را به سازمان نظام مهندسی ارسال کنند و سازمان نظام مهندسی طی مکاتبه‌ای با ناظران، گزارش از وضعیت کیفی کار و اعلام نظر فنی را از ناظران مطالبه کنند.

علی اکبر لبافی افزود: همچنین در صورت اعلام موارد ایراد در پروژه توسط ناظرین، در مرحله اول پروژه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و عملکرد ناظران ارزیابی می‌شود، اگر ناظران بدون دلیل موجه از تایید مراحل اجرایی سر باز زدند، عملکرد آنان از طریق شورای انتظامی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در این حالت اظهار نظر فنی کار به منظور بهره‌برداری توسط کارشناس رسمی انجام می شود، در صورتیکه ناظر شرط تمدید قرارداد را برای تایید مراحل اجرایی کار مطرح کند و مراحل اجرای کار مورد تایید ناظر باشد تمدید وفق ضوابط جاری سازمان به انجام خواهد رسید.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بیان کرد: در صورتی که بین تعاونی و ناظر در نحوه محاسبه حق الزحمه نظارت توافق حاصل نشود مراتب از طریق شورای حل اختلاف سازمان نظام مهندسی رسیدگی خواهد شد.

لبافی اظهار کرد: در صورت عدم پاسخگویی مهندسین ناظر بدوی در خصوص پروژه‌های مذکور امکان صدور پایان کار توسط شهرداری گلبهار با ارائه نظریه کارشناسی کارشناسان رسمی فراهم خواهد بود.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید