۱۷ میلیارد ریال درآمد برای عشایر از محل برپایی سیاه چادر نوروزی حاصل شد

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: ۱۷ میلیارد ریال درآمد برای عشایر استان از محل برپایی سیاه چادرهای نوروزی در ایام تعطیلات امسال حاصل شد.

به گزارش اعتمادساز، محمدحسین جعفری افزود: این میزان درآمد طی ۲۹ اسفند ماه پارسال تا پایان ۱۷ فروردین ماه کنونی از محل برپایی سیاه چادرها در شهرستانهای استان و از طریق فروش محصولات عشایری کسب شده است.

وی با اشاره به این که عشایر علاوه بر توانمندی در حوزه دام و تولیدات دامی، ظرفیتهای قابل توجهی در امور فرهنگی – گردشگری و صنایع دستی دارند که باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد اظهار کرد: امسال در ایام تعطیلات تعداد ۴۲ سیاه چادر عشایری در مسیرهای ورودی به ۱۰ شهرستان استان و مراکز گردشگری، تفریحی و بوستانهای پرتردد داخل شهرها برپا شد.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی گفت: ۳۷ هزار و ۵۰۰ بازدید در ایام تعطیلات نوروزی از سیاه چادرهای عشایری در شهرها و جاده‌های استان ثبت شده است.

جعفری با بیان این که سیاه چادرهای عشایری در ۱۰ شهرستان استان تا پایان تعطیلات عید فطر ۱۴۰۳ ادامه دارد اظهار کرد: نوروزگاه‌های عشایری فرصت نمایش توانمندیهای جامعه عشایری است و بازدیدکنندگان با حضور در فضای سیاه چادرها و آشنایی با سبک زندگی عشایر فرصت خرید از محصولات تولیدی آنها از جمله غذاهای سنتی، مواد لبنی، صنایع دستی، گیاهان دارویی و عسل را نیز داشتند.

هم اکنون هشت هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری با حدود ۳۴ هزار نفر جمعیت در استان طبق آخرین آمار زیر پوشش خدمات اداره کل امور عشایر خراسان رضوی هستند.

خراسان رضوی ۳۵ طایفه عشایری با هشت هزار و ۲۰۰ خانوار شامل ۳۳ هزار و ۴۵۶ نفر را داراست که در۱۶ شهرستان و ۳۶۴ محله عشایری پراکنده اند و ۲۴ درصد مراتع استان را در اختیار دارند و در ۶۰ درصد آنها تردد می کنند.

مشهد، کلات، سرخس، چناران، قوچان درگز، نیشابور، سبزوار، خوشاب، خواف، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، کوهسرخ، فیروزه و داورزن از شهرستان های دارای عشایر در خراسان رضوی است.

عشایر خراسان رضوی ۹۳۵ هزار واحد دامی در اختیار دارند و بر این اساس ۱۲ درصد جمعیت دام استان به این جامعه تعلق دارد و آنان با تولید حدود ۱۵ درصد گوشت قرمز استان، ۲۶ هزار تن انواع فرآورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم و کرک و همچنین با تولید ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی، نقش بسزایی در اقتصاد این خطه ایفا می‌کنند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید