۱۰ درصد دانش آموزان استثنایی کشور در خراسان رضوی تحصیل می کنند

به گزارش اعتمادساز، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: ۱۰ درصد دانش آموزان استثنایی و با نیازهای ویژه کشور در مدارس این استان تحصیل می کنند.

جواد روحانی ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش تایباد اظهار کرد: در خراسان رضوی ۱۹ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در ۳۰۰ فضای آموزشی مشغول تحصیل هستند که ۱۰ درصد کل دانش آموزان استثنایی کشور را تشکیل می دهند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی افزود: این موضوع بدین معنی نیست که جمعیت افراد با نیازهای ویژه در این استان بالاست؛ بلکه به معنای وارد شدن تعداد زیادی از دانش آموزان استثنایی به چرخه تحصیل و تعلیم است.

وی ادامه داد: همچنین در این چرخه ۲ هزار و ۴۰۰ دانش آموز معلول جسمی و دیرآموز وارد مدارس عادی شدند و تاکنون فرایند سنجش پنج هزار دانش آموز استثنایی جهت ورود به مدرسه به اتمام رسیده است.

روحانی بیان کرد: در آموزش و پرورش عمل فراگیرسازی به جای جداسازی باید صورت گیرد؛ اما در برخی شرایط مانند وجود دانش آموزان معلول ذهنی، مجبور به جداسازی هستیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی تصریح کرد: وجود مدارس استثنایی نشان دهنده توسعه عدالت آموزشی می باشد و نیاز است که خانواده ها، بهزیستی و شبکه بهداشت و درمان جهت شناسایی افراد با نیازهای ویژه با آموزش و پرورش همکاری کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: اغلب خانواده ها فرزدان معلول خود را در خانه نگهداری می کنند و برخی از وجود مراکز آموزشی اختصاصی آگاهی ندارند که این منجر به بازماندگی تحصیلی می شود.

روحانی تاکید کرد: ارزش قائل نشدن برای دانش آموزان استثنایی سبب ایجاد آسیب های اجتماعی خواهد شد و از آنجایی اغلب در مضیقه مالی قرار دارد، مجبور به ترک تحصیل می شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه خدمات رایگان دندانپزشکی گرفته و نیز هزار و ۶۰۰ نفر در قالب زیارت اولی ها، به حرم امام رضا(ع) مشرف شده اند.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید