۱۰۰ شرکت خراسان رضوی برای ورود به بورس آمادگی دارند

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: ۱۰۰ شرکت و بنگاه اقتصادی در استان اکنون آمادگی تامین مالی از طریق بازار سرمایه و ورود به بورس را دارند.

به گزارش خبرنگار اعتمادساز، رضا خواجه نائینی در همایش سرمایه‌گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، افزود: خراسان رضوی با وجود داشتن سهم پنج و پنج دهم درصدی در تولید کشور، فقط یک و ۶ دهم درصد از بازار سرمایه را در اختیار دارد، در حالیکه این عدد باید ۶ و پنج دهم درصد باشد.

وی به ایده های شکل گیری همایش مزبور اشاره و بیان کرد: ایده همایش سرمایه گذاری و تامین مالی از ابتدای سال و با تدوین سه طرح تحول آفرین در تامین مالی طرحهای استان خراسان رضوی شکل گرفت.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: نخستین طرح مولدسازی املاک مازاد دولتی بود، در این راستا ۲۰۰ هزار میلیارد ریال املاک مازاد در استان شناسایی شده که تاکنون ۱۰۰ هزار میلیارد ریال آن به تایید استان رسیده و در انتظار تایید هیات مولدسازی دارایی های دولتی است.

وی بیان داشت: طرح دوم استفاده بیشتر از ظرفیت بازار سرمایه در تامین مالی شرکتها است، به طوریکه در سال ۱۳۹۷ ظرفیت بازار سرمایه کشور پنج هزار میلیارد تومان بود که امروز به ۹۰ هزار میلیارد ریال رسیده یعنی ۱۸ برابر شده است، ظرفیت بازار سرمایه خراسان رضوی نیز ۸۰۰ هزار میلیارد ریال با مشارکت ۴۰ شرکت است.

خواجه نائینی اظهار داشت: از ابتدای امسال برای سه شرکت خراسان رضوی از طریق بازار بورس حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده است، برای افزایش سهم استان در این حوزه نیازمند حضور بیشتر مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در استان و آگاهی بخشی و برقراری ارتباط با شرکت‌ها در راستای ارائه اطلاعات لازم در این زمینه هستیم.

وی اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم در هر ماه حداقل برای فعالیت یک شرکت در بورس و یک شرکت در فرابورس مجوز بگیریم، قادر خواهیم بود به شکل مطلوبی از مزیت بازار سرمایه به نفع اقتصاد و تولید این خطه بهره بگیریم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دورهمی امروز با مسوولان بازار سرمایه پاسخگوی بسیاری از سوالات فعالان اقتصادی در بازار سرمایه خواهد بود که به نفع توسعه بخشهای صنعت، معدن، کشاورزی و سایر ارکان اقتصادی استان است.

محمدرضا توکلی زاده افزود: اکنون نرخ استهلاک سرمایه از نرخ تشکیل سرمایه در استان خراسان رضوی پیشی گرفته و بسیاری از طرحهایی که در این خطه در مسیر اجرا قرار داشتند، به دلیل عدم تامین سرمایه، به مقصد نهایی نرسیدند.

وی اظهار داشت: بازار سرمایه می تواند عامل موثری در به ثمر رساندن سرمایه ها و ایده ها برای تولید باشد، برخی از بنگاه های اقتصادی شرایط ورود به بازار بورس را دارند اما از آشنایی کافی با این بازار برخوردار نیستند، اگر مرکز تامین مالی از طریق بازار سرمایه در مشهد راه اندازی شود، می توان به سهم ۶ و پنج دهم درصدی از بازار سرمایه کشور دست یافت.

همایش سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه که از ۲۵ مردادماه در محل اتاق بازرگانی مشهد آغاز شد، امروز به کار خود پایان می دهد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید