یک سوم از غرامت کشاورزان خراسان رضوی پرداخت شد

مدیر گروه خدمات بیمه محصولات بانک کشاورزی خراسان رضوی گفت: یک هزار میلیارد ریال از غرامت‌های کشاورزی مربوط به خسارتهای سال زراعی گذشته استان و معادل یک سوم کل خسارتهای برآورد شده تاکنون پرداخت شده است.

به گزارش اعتمادساز، محمود رضا فرزانه افزود: در پی بروز خسارت‌ به بخش کشاورزی طی سال زراعی گذشته افزون بر سه هزار میلیارد ریال غرامت در استان خراسان رضوی برآورد شده است.

وی بیان کرد: چگونگی پرداخت الباقی مبالغ غرامت کشاورزان استان به زودی بر اساس اعلام ستاد صندوق بیمه کشاورزی در کشور تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیر گروه خدمات بیمه محصولات بانک کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با شرایط آب و هوایی خاصی در استان روبرو بودیم، افزود: ۵۷ درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه جایگاه استان را از بابت خشکسالی در رتبه نخست کشور قرار داد و مناطق وسیعی از خراسان رضوی تحت تاثیر خشکسالی شدید و بسیار شدید قرار گرفتند .

وی اظهار کرد: علاوه بر آن بروز یخبندان شدید در روزهای پیاپی و در دی ماه ۱۴۰۲ پهنه‌های وسیعی از بخش کشاورزی استان را با چالش جدی روبرو ساخت.

فرزانه گفت: در استان خراسان رضوی طی سال زراعی گذشته ۶۲ هزار فقره بیمه نامه در عرصه های مختلف زراعی، باغی، دام، طیور و آبزیان صادر شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به طور متوسط در حوزه زراعت ۳۵ درصد، در حوزه باغبانی حدود ۱۰ درصد و در حوزه دام ۱۰ درصد پوشش بیمه ای در استان داریم.

خسارت ناشی از خشکسالی در این استان طی سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ معادل ۲۲۵ هزار میلیارد ریال در زیر بخشهای کشاورزی، عشایری و منابع طبیعی ثبت شده است.

حدود ۱۸۱ هزارو ۵۷۰ میلیارد ریال از این میزان خسارت وارده به حوزه کشاورزی خراسان رضوی مربوط به سال زراعی گذشته بوده است.

خسارت خشکسالی به تفکیک در زیر بخش زراعی ۵۴ هزار میلیارد ریال، در حوزه باغی ۷۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، در حوزه دام و طیور ۴۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، در حوزه آب و خاک و زیربنایی چهار هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال و در حوزه شیلات و آبزیان هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است.

علاوه بر این در حوزه مناطق عشایری نیز ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ۱۰ هزار میلیارد ریال هم در حوزه منابع طبیعی خسارت خشکسالی ثبت شده است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید