یکسالگی ریاست بایدن؛ وعده‌هایی که محقق نشد

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی ضمن بررسی عملکرد دولت جو بایدن در یک سال گذشته، به چالش های پیش روی وی همزمان با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای و سیاست هایی که او برای گریز از وضعیت کنونی در پیش گرفته است، پرداخت.

به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ، با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای آمریکا در سال جاری میلادی، «جو بایدن» در پایان نخستین سال از ریاست جمهوری، پس از یک رشته شکست ها از جمله ناکامی در مهار شیوع کووید-۱۹ و عدم موفقیت برنامه اقتصادی اش، به نظر می رسد سعی دارد مقصر شکست هایش را «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین جلوه دهد.

به گزارش بلومبرگ، طبق جدول زمانی که کاخ سفید یک سال پیش پس از روی کارآمدن بایدن به تصویر کشید و باتوجه به واکسن های موجود برای مقابله با کووید-۱۹، قرار بود همه‌گیری دستکم در ایالات متحده پایان یابد، اقتصاد به شدت در حال رشد باشد و کنگره ای که به شدت دچار تفرقه و دودستگی شده بود، بخش عمده ای از دستورالعمل های بایدن را تصویب کند. به همه اینها باید انجام ماموریت های بزرگ، مانند تمرکز بر حق رای، افتتاح پروژه های زیرساختی و گزارش عملکرد به مردم و بررسی بسته های محرک اقتصادی و سرمایه گذاری های بزرگ در مبارزه با تغییرات آب و هوایی را هم اضافه کرد.

اما اوضاع آنگونه که بایدن تصور می کرد پیش نرفت. درحالیکه جمعیت چشمگیری از آمریکایی ها در برابر زدن واکسن مقاومت می کردند سویه دلتا و پس از آن اومیکرون آمریکا را درنوردید و به این ترتیب یاس و نومیدی بیش از پیش بر جامعه ایالات متحده مستولی شده است. از سوی دیگر، “لایحه بازسازی بهتر” (بسته پیش‌بینی شده هفت تریلیون دلاری کمکی کووید-۱۹، اقتصادی و زیرساخت‌های آینده است که توسط بایدن ارائه شده‌است) رئیس جمهوری به دلیل مخالفت «جو منشن» سناتور دموکرات ویرجینیای غربی متوقف شده است.

بنابراین با گذشت یک سال از ریاست جمهوری بایدن که به نظر می رسد به اهداف برنامه ریزی شده نرسیده، سوال این است که آیا او می تواند وضعیت را بهبود بخشد؟

نویسنده گزارش می نویسد: در پاسخ باید گفت که افزایش نرخ تورم در آمریکا که به بالاترین رقم در ۴۰ سال اخیر رسیده از دیگر چالش های بزرگی است که بایدن باید با آن دست و پنجه نرم کند. در روابط خارجی نیز بن بستی که واشنگتن و روسیه بر سر مساله اوکراین به آن خورده اند، از دیگر مسائلی است که کاخ سفید با آن روبرو است.

متحدان دموکرات بایدن می گویند این رویدادها بایدن را به حالت واکنشی واداشته است. «تام داشل» رهبر سابق اکثریت سنا و از دوستان نزدیک بسیاری از مشاوران بایدن در توجیه وضعیت کنونی رئیس جمهوری می گوید: «کنترل این اندازه مشکلات زمانی که خیل عظیمی از چالش ها به سراغتان می آید، مانند مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی، گردبادها، اوکراین، آتش سوزی های جنگلی که بخش هایی از غرب را ویران می کند و اومیکرون کار سختی است».

در این میان نظرسنجی ها هم حاکی از کاهش قابل توجه محبوبیت بایدن در بحبوحه تلاش های این رهبر دموکرات برای اثبات توانایی ها و تلاش هایش است. نظرسنجی ایپسوس به تازگی نشان داده که ۵۰ درصد از مردم آمریکا با شیوه های بایدن مخالف هستند، در حالی که ۴۵ درصد او را تایید می کنند. نظرسنجی گالوپ هم در این ماه نشان داد که ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها عملکرد بایدن را تایید می‌کنند در حالی که ۵۶ درصد مخالف اقدامات وی هستند؛ که این شکاف ۱۶ درصدی بزرگترین شکاف در دوره ریاست‌جمهوری او تاکنون است.

ناظران می گویند دلیل پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل حضور چهار ساله ترامپ در کاخ سفید بود که با اقدامات غیر قابل پیش بینی در این دوره و درنهایت ادعاهای دروغین درباره انتخابات دزدیده شده و شورش ۶ ژانویه به اوج خود رسید. لذا آمریکایی ها چشمشان به بایدن بود تا وضعیت عادی را به آمریکا بازگرداند. اما با طولانی شدن همه گیری و ماه ها افزایش قیمت و تورم بی سابقه، حالا مقبولیت بایدن بیش از انتظارات افول کرده است.

اما با طولانی شدن همه گیری و افزایش تورم، سوال این است که آیا امیدی به بهبود وضعیت وجود دارد؟ و آیا مقصر تمامی مشکلات کنونی بایدن است؟

در جواب این سوال باید گفت پاندمی ویروس کرونا تا حد زیادی در وضعیت کنونی که بایدن با آن روبرو است، تاثیر گذار بوده و او حالا دیگر مانند ماه های نخست ریاست جمهوریش که گمان می کرد خیلی زود همه گیری را پشت سر می گذارد، فکر نمی کند. در ماه های نخست که پیشرفت واکسیناسیون چشمگیر بود و شمار مبتلایان کاهش یافت، بایدن در یک سخنرانی در ۴ ژوئیه (روز استقلال آمریکا) گفت: «ما بیش از همیشه به اعلام استقلال خود در برابر یک ویروس کشنده نزدیک شده‌ایم.» اگرچه او هشدار داد: «این بدان معنا نیست که نبرد علیه کووید-۱۹ پایان یافته است و ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم.”

اما پس از آن بود که سویه دلتا شناسایی شد و به سرعت در آمریکا گسترش پیدا کرد و به ویژه واکسینه نشدگان را هدف قرار داد. پس از ظهور این سویه بود که سختگیری ها علیه مخالفان واکسن شدت گرفت و کاخ سفید دستوراتی را تحمیل کرد و به حملات جمهوری خواهان دامن زد.

اما با فروکش کردن موج به وجود آمده به دلیل ظهور سویه دلتا، اگرچه اومیکرون با سرعت سرایت بیشتر اما بیماری زایی کمتر شناخته می شود، با این وجود به نظر می رسد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ (CDC) به عنوان یک نهاد فدرال دچار سردرگمی در ارائه دستورالعمل های لازم در برابر این سویه جدید شده است. علاوه بر این مدارس هم به آمادگی دولت برای مقابله با این سویه تردید دارند و وضعیت باردیگر شبیه ماه‌های ابتدایی آغاز پاندمی در سال ۲۰۲۰ به نظر می‌رسد. هرچند بایدن با دستور یک میلیارد تست کرونا برای تشخیص اومیکرون سعی کرده کاخ سفید را آماده واکنش به این سویه نشان دهد، اما مشخص نیست این اقدام تا چه اندازه در مقابله با افزایش رکورشکنانه شمار مبتلایان کافی است.

از طرفی، کووید-۱۹ و تلفات انسانی ناشی از آن اگرچه نقش پررنگی در چالش های دولت بایدن ایفا کرده، به نظر می رسد پیامدهای اقتصادی حاصل از آن قرار نیست به این زودی ها گریبان دولت کنونی آمریکا را ها کند. مشاغل بسیاری از میان رفته اند و نرخ بیکاری ۳.۹ درصدی در ایالات متحده چالش های عمده ای ایجاد کرده است. تورم نیز بسیار بیشتر از آنچه که تیم بایدن انتظار داشت افزایش یافته و مداومت آن بیش از انتظارات بوده است.

همه این چالش ها با نزدیک شدن به زمان انتخابات میان دوره ای برای بایدن و دموکرات‌ها اوضاع را سختتر کرده است. زیرا نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که دموکرات ها در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت کرسی ها را از دست می دهند. اگرچه جمهوری خواهان هم در تهیه پیش نویس نامزدهای قوی برای شرکت در ایالت های کلیدی به موفقیتی که می خواهند دست پیدا نمی کنند.

دستیاران بایدن می گویند رئیس جمهوری خوشبین است که بتواند اوضاع را تغییر دهد و معتقد است که سیاست خوب در نهایت نتایج خوبی می دهد.

«فرانک لونتز» سیاستمدار جمهوری خواه براساس نظرسنجی معتقد است: «مردم از بایدن بدشان نمی آید، محبوبیت او بالاتر از میزان تایید شغلش است و این به او اجازه می دهد که بازگردد».

فلسفه اصلی بایدن این است که راه پیروزی در انتخابات ایجاد تغییر در زندگی مردم و عمل به وعده‌ها است. برای این منظور، او سعی خواهد کرد برنامه بازسازی بهتر را احیا کند. او در ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) گفت که این طرح باید به چند بخش تقسیم شود تا بخش‌هایی از آن تصویب گردد.

بنابراین سوال بزرگ این است که آیا مردم چند ماه مانده به انتخابات احساس می کنند که زندگیشان به طور قابل توجهی یا حتی تا حدی بهتر از زمانی است که ترامپ رئیس جمهوری بود؟ به عقیده ناظران چنانچه پاسخ مردم مبهم و یا نه باشد، این وضعیت را مشکل می کند.

یکی دیگر از اقداماتی که کاخ سفید به تازگی در پیش گرفته و توجه بسیاری را جلب کرده، حملات سیاسی تیم بایدن به رئیس جمهوری پیشین و تیم وی است. در اواخر پاییز، کاخ سفید شروع به چرخش بیشتر به سمت یک حالت حمله سیاسی کرد. دستیاران می گویند که تیم بایدن تصمیم گرفته که باید تضادهای مستقیم بیشتری با شخص ترامپ و به طور کلی جمهوری خواهان ایجاد کند. این چیزی شبیه یک تغییر برای یک سناتور کهنه کار است که با شعار اعتماد به دو حزب وارد دفتر بیضی شکل (دفتر رئیس جمهوری آمریکا) کاخ سفید شد. او ترامپ را در سالگرد شورش ۶ ژانویه به ساختمان کنگره هدف و سناتورهای جمهوری خواه را به دلیل حق رای مورد انتقاد قرار داد، که باعث سرزنش «میت رامنی»، از میانه روترین اعضای حزب جمهوری خواه و مخالف سرسخت ترامپ شد. او همچنین در چند هفته گذشته بیش از قبل ترامپ را به دلیل خروجش از توافق هسته ای با ایران ملامت کرده و وی را مقصر مشکلات موجود در این مسیر خوانده است.

اینکه در نهایت چه بر سر طرح بازسازی هفت تریلیون دلاری بایدن می آید، مشخص نیست. اما آنچه که معلوم است دولت باید در نهایت بخش زیادی از سالجاری را صرف تامین بودجه از قانون زیرساخت کند که تنها توسط تعداد معدودی از جمهوری‌خواهان مجلس حمایت می‌شد.

از سوی دیگر، اومیکرون که به شدت در آمریکا در حال گسترش است و باعث افزایش بی سابقه شمار مبتلایان شده، دستیاران بایدن را بر آن داشته، در مورد کاهش ابتلا به این سویه محتاطانه تر از قبل جبهه بگیرند. یکی از دستیاران دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید که دولت احساس خوبی نسبت به وضعیت موجود دارد، اما بلافاصله اضافه کرد که این وضعیت کمی عجیب است.

هرچند بسیاری بر این باور هستند که راه هایی وجود دارد که می تواند اوضاع را برای بایدن تغییر دهد، از جمله کاهش موارد مبتلا به کووید-۱۹، کاهش تورم و تداوم بهبود وضعیت اقتصادی، اما عکس این نیز ممکن است. تورم ممکن است بیشتر شود، سویه جدید کرونا ممکن است ظهور کند و روابط با روسیه یا چین ممکن است چرخشی نگران کننده داشته باشد و ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ وارد صحنه شود.

لذا چنانچه دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای پیروز میدان نباشند، همانطور که در سال ۲۰۱۰ در دوران «باراک اوباما» دچار مشکل شدند، گزینه‌های بایدن به شدت محدود می‌شود. سپس باید پاسخ یک سوال دیگر را پیدا کنیم و آن این است که آیا بایدن در سال ۲۰۲۴ که ۸۲ ساله شود، به دنبال انتخاب مجدد خواهد بود؟ اگر نه، چه کسی به عنوان نامزد دموکرات ها جانشین او می شود؟

ماه گذشته، بایدن در گفت و گو با یک شبکه خبری گفت که از نظر سلامت جسمی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. وی افزود: من به سرنوشت احترام می گذارم. سرنوشت بارها و بارها در زندگی من دخالت کرده است. اگر در سلامتی باشم که الان هستم، بار دیگر نامزد انتخابات می شود. وی در پاسخ به سوال خبرنگار که اگر ترامپ نامزد شود، چه؟ پاسخ داد: می خواهی مرا وسوسه کنی؟

دیدگاهتان را بنویسید