یونیسف خواستار تجدید نظر امریکا در مورد تعلیق بورسیه «فولبرایت» برای دانشجویان افغان شد

به‌دنبال تعلیق برنامه‌ بورسیه دانشجویی «فولبرایت» برای دانشجویان افغان توسط وزارت خارجه امریکا، فعالان و نهادهای عرصه آموزش از امریکا خواسته‌اند که در این تصمیم تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف در توییتی، برنامه فولبرایت را فرصت تحصیل و ساختن‌آینده برای جوانان “بااستعداد” افغانستان خوانده است.

یونیسف توییی یک فعال عرصه آموزش را باز نشر کرده که او نوشته است جوانان افغان شایسته حمایت هستند و آموزش تنها امیدی مردم افغانستان برای آینده بهتر است.

یک مقام امریکایی می‌گوید که وزارت امور خارجه این کشور به برنامه معتبر دانشجویی خارجی فولبرایت خود در افغانستان ادامه نخواهد داد.

با این وجود، پس از ماه‌ها وقفه در مصاحبه، خبر رد ۱۴۰ داوطلب مرحله نیمه‌نهایی فولبرایت که سال گذشته برای تحصیل در امریکا انتخاب شده‌بودند، هم اعلام شد.

یک مقام وزارت امور خارجه امریکا به ای‌بی‌سی نیوز گفته‌است: «به دلیل موانع قابل توجهی که توانایی ما را برای ارائه یک تبادل امن تجربه، کم می‌کند، روند انتخاب برای برنامه دانشجویان خارجی فولبرایت در افغانستان برای سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۳ پیش نخواهد رفت.»

به گفته او، برنامه آموزش بیش از ۱۰۰ دانشجوی افغان که با بورسیه فولبرایت در امریکا هستند، ادامه خواهد یافت.

بورسیه‌ فولبرایت یکی از معتبرترین بورسیه‌ها در سطح جهان شناخته می‌شود.

این برنامه در سال ۱۹۴۶ توسط سناتور ویلیام فولبرایت تاسیس شد و هدف آن گسترش روابط بین‌الملل از طریق اعزام دانشجویان و اساتید امریکایی برای آموزش و تدریس به خارج و از آن طرف، آموزش دانشجویان خارجی در امریکاست.

دیدگاهتان را بنویسید