گوترش: تروریسم نه تنها برای امنیت منطقه بلکه برای کل جهان یک تهدید دایمی است

شفقنا افغانستان- دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که مبارزه با تروریسم و افغانستان اولویت‌های اصلی همکاری سازمان ملل با نهادهای امنیتی اوراسیا است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در شورای امنیت سازمان ملل گفته است که پیش‌گیری از درگیری، مبارزه با تروریسم و حمایت از افغانستان، در صدر فهرست موضوعاتی است که سازمان ملل متحد و سازمان پیمان امنیت جمعی – سازمان منطقه‌ای اوراسیا متشکل از ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، فدراسیون روسیه و تاجیکستان – باید همکاری خود را در مورد آن‌ها تقویت کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد بحران بشری در حال آشکارشدن در افغانستان را حوزه‌ای توصیف کرد که به گفته او، حمایت قوی از سوی شرکای منطقه‌ای در ماه‌ها و سال‌های آینده حیاتی خواهد بود.

آنتونیو گوترش با تأکید بر وخامت اوضاع در افغانستان هشدار داده است که تروریسم نه تنها برای امنیت منطقه بلکه برای کل جهان یک تهدید دایمی است.

او گفت: «بدون اقدام مصمم، انقباض شدید اقتصادی، افزایش بیکاری و تشدید بحران انسانی به ناامیدی دامن می‌زند و افراط‌گرایی را پرورش می‌دهد.»

به گفته او، همکاری‌های منطقه‌ای و بین منطقه‌ای، و نیز همکاری‌های بین‌مرزی اجرای قانون و عدالت، عناصر اساسی در واکنش جهانی هستند.

او همکاری نزدیک بین سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای – از جمله پیمان امنیت جمعی را برای خنثا کردن این تهدیدات در حال تحول، جلوگیری از فروپاشی، ارتقای ثبات و در نهایت نجات جان انسان‌ها ضروری خواند.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که این نهاد مصمم به تقویت همکاری است و برای دست‌یابی به این اهداف بر حمایت شرکای منطقه‌ای خود حساب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید