کمیته سنای آمریکا در آستانه تایید “مادر همه تحریم‌ها” علیه روسیه

رهبران کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفتند که در آستانه تایید “مادر همه تحریم ها” علیه ولادیمیر پوتین هستند و هشدار دادند که هیچ مماشاتی وجود نخواهد داشت زیرا رئیس جمهور روسیه به حمله به اوکراین فکر می کند.

به گزارش ایسنا به نوشته گاردین، سناتور باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و جیمز ریش، جمهوریخواه ارشد این کمیته امید دارند که کار روی این لایحه پیشرفت داشته باشد.

باب منندز، رئیس حزب دموکرات از نیوجرسی، با اشاره به قرارداد 1938 که به موجب آن متحدان بخش‌هایی از چکسلواکی را به هیتلر واگذار کردند، گفت: «ما نمی‌توانیم یک مونیخ دیگر داشته باشیم.»

منندز گفت: اگر پوتین فکر کند که غرب پاسخی نخواهد داد، متوقف نخواهد شد. ما آنچه را که او در سال 2008 در گرجستان انجام داد، شاهد بودیم، دیدیم که در سال 2014 در کریمه چه کرد. او متوقف نخواهد شد.»

این سناتور آمریکایی معتقد است مذاکرات دو حزب برای تحریم‌های شدید، علیرغم اختلاف نظر با جمهوری‌خواهان در مورد اعمال تدابیر قبل یا بعد از هرگونه تهاجم روسیه، روی یک خط حرکت می کند.

منندز به سی ان ان نیز گفت: یک عزم باورنکردنی دو حزبی برای حمایت از اوکراین، و یک عزم دو حزبی فوق العاده قوی وجود دارد که در صورت تهاجم روسیه، و در برخی موارد برای کارهایی که قبلا انجام داده، عواقب شدیدی برای روسیه به همراه خواهد داشت. ما در حال تدوین قانونی هستیم که هم سناتور ریش به طور مستقل نوشت و هم من نوشتم که آن را مادر همه تحریم ها خواندم. این شامل عناصر مختلف، تحریم های گسترده علیه مهم ترین بانک های روسیه، فلج کننده اقتصاد آنها، و در ارتباط با بدهی های دولتی روسیه است. اینها تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌هایی هستند که قبلاً اعمال کرده‌ایم.

او در پاسخ به اینکه آیا طی روزهای آتی توافقی حاصل می‌شود، گفت: فکر می‌کنم به آنجا برسیم.

مقام‌های ارشد دولت بایدن روز پنجشنبه یک جلسه غیرعلنی برای تمام سناتورهای آمریکایی برگزار می‌کنند. این جلسه به درخواست رهبران کنگره برای مطلع شدن از وضعیت برگزار می‌شود.

روسیه ماه‌هاست با صف‌آرایی نظامی در خاک خودش و در نزدیکی مرز اوکراین از ناتو خواسته تا نیروها و تسلیحاتش را از شرق اروپا خارج کند و درخواست عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی تحت امر آمریکا را نپذیرد. همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از اقدام فوری حمایت کرده و از غرب بابت “تعلل در وضع تحریم‌های آسیب‌زا” انتقاد می‌کند.

به گفته سناتور منندز، برخی از تحریم‌های ذکر شده در این لایحه ممکن است پیش از وقوع حمله ادعایی روسیه اجرایی شود و “علت آن کارهایی است که روسیه هم‌اکنون انجام داده است، از جمله حملات سایبری به اوکراین، عملیات‌های پرچم دروغین و تلاش برای تضعیت داخلی دولت اوکراین.”

به گفته او، اگر روسیه دست به حمله بزند، “تحریم‌های ویرانگر بیشتری در راه خواهد بود اما کمک تسلیحات مرگبار به اوکراین صرف‌نظر از اینکه چه اتفاقی رخ می‌دهد، ارسال خواهد شد.”

همچنان مسائل مورد اختلافی میان سناتورهای آمریکایی از دو حزب وجود دارد، به ویژه درباره تحریم خط لوله گاز طبیعی نورد استریم 2. سناتور جیمز ریش گفت: روی آن کار می‌کنیم. فکر می‌کنم آخرین موردی است که به توجه و دقت بسیار زیاد در حین انجام کار نیاز دارد و پیش از آنکه آنها نهایی شوند با دقت روی جزئیات وقت می‌گذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید