کمبود کارگر از موانع توسعه کشت پنبه در خواف است

مدیر جهاد کشاورزی خواف گفت: کمبود کارگر و نبود دستگاههای مکانیزه کشت و برداشت پنبه، از موانع مهم توسعه کشت این محصول در شهرستان خواف به شمار می‌رود.

به گزارش اعتمادساز، خالد فقیری افزود: خرده مالکی بودن مزارع و برداشت سنتی و دستی پنبه مانع مهمی در توسعه کشت این محصول در شهرستان خواف است.

وی ادامه داد: کمبود کارگر برای برداشت این محصول و از طرفی هزینه های بالای کارگری بر دامنه این مشکلات افزوده است.

مدیر جهاد کشاورزی خواف با اشاره به دیگر مشکلات کشت پنیه در این شهرستان گفت: مقرون به صرفه نبودن کشت پنبه در مقایسه با محصولات جایگزین مثل ذرت و طول دوره رشدی بالاتر، نیاز آبی بیشتر و کمبود مراکز تکثیر و توزیع بذر پنبه و قرار نداشتن این محصول در فهرست خرید تضمینی دولت و کمبود کارخانجات نساجی و پنبه پاک کنی از جمله این مشکلات است.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود عوامل خسارت زا و آفات متعدد محصول پنبه بویژه «تریپس، سنک، کرم غوزه، عسلک و کنه» هزینه های بالای سمپاشی مشکلاتی برای کشاورزان این بخش ایجاد کرده است.

فقیری با اشاره به آغاز فصل برداشت پنبه از سطح ۷۷۰ هکتار زمینهای زیر کشت این محصول از آبان ماه جاری در شهرستان خواف ابراز امیدواری کرد: به طور متوسط ۲ هزار و ۵۰۰ کیلو گرم در هکتار پنبه در فصل برداشت (۲ ماه آینده) از زمینهای کشاورزی این شهرستان برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خواف افزود: حدود یک هزار و ۹۲۵ تن وش پنبه طی همین مدت در این شهرستان برداشت و به کارخانه های پنبه پاک کنی تحویل می‌شود.
فقیری از توزیع ۱۲ تن بذر اصلاح شده بین بهره برداران محصول پنبه در شهرستان خواف طی سالجاری خبر داد.

وی مهمترین ارقام پنبه در شهرستان خواف را شامل «ورامین، ساجدی، خورشید و ارمغان» عنوان کرد و گفت: عمده سطح زیر کشت پنبه این شهرستان متعلق به بخش جلگه زوزن می باشد.

شهرستان خواف ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۳۶۰ هزار راس دام و ۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد و سالانه ۱۶۰ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می کند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید