کمبود لاستیک خودرو در بازار مشهد

بازار مشهد مدتی است که با کمبود عرضه لاستیک خودرو از سوی نمایندگی‌های فروش مواجه شده و این مساله به حضور دلالان این بخش و افزایش قیمت این کالا در بازار دامن زده است.

به گزارش اعتمادساز، مشاهدات عینی خبرنگار ما از سطح شهر مشهد نشان می دهد که اکنون عرضه لاستیک خودرو یا تایرهای تقریبا پرمصرف خودروهای پراید و پژو در شهر با قیمت تعاونی (مصوب ستاد تنظیم بازار) کم شده است و به تعداد محدود عرضه می شود، این مساله نرخ آزاد لاستیک را از سوی فروشندگان بالاتر برده است.

رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد در این باره گفت: نزدیک به ۴۵ روز است که کارخانه ها به نمایندگی های فروش در سطح شهر تایر نمی دهند، این در حالی است که همیشه ۲۵ مردادماه تایر از سوی کارخانه ها به نمایندگی ها تزریق می شد و بعد از یک هفته و پرداخت پول از سوی نمایندگی ها، تایر به سطح بازار می آمد اما از تاریخ مزبور هیچ تایری به بازار مشهد تزریق نشده است.

محمد کاظم جنتی اظهار داشت: گفته می شود که کارخانه ها مدتی است از دولت تقاضای نرخ جدید برای تایر کرده اند اما دولت با نرخ جدید موافق نیست، البته باید این را هم در نظر داشت که قیمت تمام شده تایر در کارخانه ها با توجه به افزایش هزینه های تولید و مواد اولیه و … تغییر کرده و تولیدکنندگان هزینه های بیشتری را نسبت به قبل متحمل می شوند.

وی بیان کرد: از تیرماه امسال کاهش تولید تایر در کارخانه ها مشهود بوده و سهمیه های نمایندگی های فروش روند کاهشی پیدا کرد و اینها در نتیجه افزایش هزینه های تولید در کارخانه ها است که باید قیمت اصولی تری برای تولیدات آنها در نظر گرفته شود، زمانی که عرضه تایر در بازار کم می شود، دلالان برای کسب سود بیشتر وارد عمل می شوند و همین موضوع قیمت تایرهای غیرتعاونی (آزاد) را افزایش می دهد.

رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان تایر مشهد توصیه کرد که دولت هر چه سریعتر به قیمت تایر در کارخانه ها رسیدگی کند و اجازه ندهد تا بازار تایر بیش از این دچار مشکل شود.

جنتی تعداد نمایندگی های فروش تایر تولید داخل کشور در مشهد را ۳۱ نمایندگی اعلام کرد.

کارخانه ها درخواست افزایش قیمت دارند

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: علت افزایش قیمت تایرهای غیرتعاونی در بازار کاهش تولید آن است، سال گذشته کارخانه ها درخواست افزایش قیمت تایر داده بودند که در انتهای سال ستاد تنظیم بازار کشور با ۲۵ درصد افزایش قیمت تایر موافقت کرد اما کارخانه داران نپذیرفتند و افزایش ۵۰ درصدی قیمت را خواستار شدند.

بخشعلی بیاتی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای تولید تایر در کارخانه ها افزود: تامین ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کارخانه ها دچار مشکل شده است و به موقع تخصیص داده نمی شود، چرا که برخی از تایرها وارداتی است و باید ارز نیمایی برای آن تامین کنند، نیاز کشور در سال به تایر ۲۴ میلیون حلقه است که از این میزان ۲۱ میلیون حلقه در داخل کشور تولید شده و چهار تا پنج میلیون حلقه وارد کشور می شود که واردات این میزان تایر نیاز به ارز دارد.

وی با بیان اینکه امسال تولید تایر در کشور ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است، بیان داشت: رینگهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ که مصرف عمومی دارد در کشور دچار کمبود و افزایش تقاضا شده و این کاهش عرضه به افزایش قیمت آن دامن زده است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تولیدکنندگان تایر در توجیه دلایل خود برای افزایش قیمت تایر، دشواری تامین مواد اولیه از بورس، نوسانات نرخ ارز، افزایش دستمزد کارگر و در مجموع افزایش هزینه های تولید را عنوان کرده اند که با توجه به این مسائل موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت تایر در سال جاری دور از انتظار نخواهد بود

صنعت تایر متشکل از ۱۲ واحد تولیدی است که در سال جاری یک واحد جدید به این صنعت اضافه شد. مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن سالیانه حدود ۳۰۰ هزار حلقه است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار حلقه است.

۶۰ درصد از انواع تایرهای خودروهای سبک و سنگین تولید داخل و ۴۰ درصد از آنها وارداتی است و توزیع آن در اختیار کارخانه‌ها و نمایندگان آنها در سطح شهر است. کارخانه‌ها به دو روش تایر خودروهای سبک را در سطح بازار توزیع می کنند، به طوریکه ۳۰ درصد از کل توزیع به صورت عرضه مستقیم از کارخانه به دست مشتری می رسد و ۷۰ درصد از کل توزیع از طریق خرده فروشان، پنچرگیران لاستیک و صنوف خدمات خودرویی انجام می‌ شود.

تایرهای خودروهای نیسان وانت، مینی بوس و خاور از طریق نمایندگان کارخانه‌ها در اختیار اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان تایر قرار می‌گیرد تا این اتحادیه تایر را بین نهادهای غیردولتی مانند تعاونی وانت بارها، تعاونی مینی بوس رانی ها، خودروهای زباله شهرداری، اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر، انجمن کامیون داران، تعاونی کمپرسی داران، مینی بوسهای مربوط به سرویس دهی ادارات و مدارس توزیع کند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید