کشت «نشایی» در قطب تولید چغندرقند خراسان‌رضوی آغاز شد

رییس جهاد کشاورزی بخش «جلگه رخ» شهرستان تربت‌حیدریه گفت: کشت چغندرقند «نشایی» که نقش مهمی در صرفه جویی آب دارد، برای سومین سال متوالی در گستره ۳۵ هکتار در زمین‌های کشاورزی جلگه رخ به عنوان قطب تولید این محصول در استان خراسان رضوی آغاز شد.

به گزارش اعتمادساز، سیدمحمد نجفی افزود: این اقدام با همکاری پژوهشگران بخش چغندرقند مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، مدیریت جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه و مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ در حال انجام است.

وی تصریح کرد: کشت نشایی صرفه‌جویی بالا در مصرف آب یعنی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد را در بردارد و مصرف سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی را نیز کاهش داده و تا میزان ۶۵ درصد در مصرف بذر صرفه‌جویی می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی رخ با اشاره به کیفیت بالای چغندرقند تولیدی زمین‌های این بخش از حیث عَیار و میزان قند موجود، افزود: این میزان سطح کشت محصول چغندرقند به صورت نشایی در شهرستان بی‌نظیر است.

وی چغندرقند را بعنوان یک محصول‌ مهم کشاورزی و یک محصول “پایه” و محوری در بخش رخ دانست و ادامه داد: یکی از راهکارهای پایداری تولید این محصول، شیوه کشت نشایی است تا بتوان تولید مناسب و با کیفیت داشته باشیم.

نجفی با بیان این که جلگه رخ قطب تولید چغندرقند خراسان رضوی محسوب می‌شود، افزود: افت دما، وقوع سرمازدگی و یخبندان در اواخر اسفند پارسال و مصرف آب زیاد، از جمله محدودیت‌های کشت بذری چغندرقند است، لذا در این منطقه با روش کشت نشایی و تولید نشا در گلخانه، این محدودیت بر طرف شد که افزایش بهره‌وری و عملکرد را به همراه خواهد داشت.

وی سطح زیرکشت محصول چغندرقند در بخش رخ شهرستان تربت حیدریه را به رغم کاهش ذخایر آب ناشی از خشکسالی در سال‌جاری حدود سه هزار هکتار پیش بینی کرد.

رییس جهاد کشاورزی رخ میانگین عملکرد کشاورزان منطقه را حدود ۶۰ تن در هکتار عنوان و اظهار کرد: در حالیکه رکورد برداشت چغندرقند نشایی پارسال ۱۹۵ تن در هکتار و میانگین عملکرد ۱۶۰ تن در هکتار بود.

وی گفت: ارقام چغندرقند در این منطقه از نوع «کاکتوس، توکان، دروتی، بتاسید، پرشیا، فرناندو و مونوتونو» است و روش‌های اصلاح الگوی کشت و کاهش بارندگی ضرورت رفتن به سمت تولید علمی را بیشتر کرده و کشت نشایی در همین راستا ارزیابی می‌شود.

نجفی با بیان اینکه بخش رخ با حدود هفت هزار بهره‌بردار، قطب نخست کشاورزی تربت‌حیدریه محسوب می‌شود، ادامه داد: افزون بر ۹۰ درصد ساکنان منطقه از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند و لذا نظارت بر روند توزیع نهاده‌های یارانه‌دار بخش کشاورزی با جدیت انجام می‌شود.

جلگه رخ به مرکزیت رباط سنگ در حد فاصل شهرستان‌های تربت‌حیدریه و مشهد قرار دارد، بخشی از مزارع سرسبز آن با بهره‌مندی از شیوه‌های مکانیزه کشت و آبیاری شبکه‌ای در کنار جاده ترانزیتی قابل دیدن است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید