چهار میلیارد ریال پرونده تخلف در منابع طبیعی خواف رسیدگی شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خواف گفت: ۴۲ پرونده تخلف به ارزش چهار میلیارد و ۱۷۱ میلیون و ۸۳۰ هزار ریال از ابتدای امسال تاکنون در این بخش رسیدگی شد.

به گزارش اعتمادساز، مهدی کریمی افزود: از مجموع ۴۲ پرونده تخلف از قوانین منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان خواف هشت پرونده مربوط به تصرف اراضی ملی بوده است.

وی ادامه داد: از این تعداد، ۳۰ پرونده تخلف مربوط به چرای غیر مجاز دام در منطقه قرق شده و بقیه مربوط به قطع درختان و سایر تخلفها در عرصه منابع طبیعی بوده است و افزون بر ۶ و نیم هکتار رفع تصرف در عرصه های منابع طبیعی خواف در همین مدت انجام شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خواف گفت:افزون بر ۱۱ هکتار تخریب و تصرف در عرصه های منابع طبیعی این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون انجام شد.

کریمی افزود:برای جلوگیری از تکرار جرایم حوزه منابع طبیعی به خصوص چرای دام و قطع درختان طرح “ترسیب کربن” در سطح ۲۲۱ هزار هکتار با عنوان (مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی) با موضوع آموزش و آگاهی سازی عمومی در بخش جلگه “زوزن” شهرستان خواف در دست انجام است.

ترسیبِ کربن به معنای رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو (اتمسفر) است. به عبارت دیگر به جذب دی‌اکسیدکربن اضافی موجود در جو که توسط بخش هوایی و زمینی گیاهان (ریشه)، بقایای گیاهان و جلبک‌ها انجام می‌شود و در کاهش آثارِ بدِ پدیده گرمایش جهانی نقش دارد ترسیب کربن گفته می شود.

وی اضافه کرد: با اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی به موقع و استفاده از ظرفیت قانونی رفع تصرف (موضوع اصلاح تبصره ماده ۵۵ اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع) علاوه بر کاهش پرونده های قضایی، هزینه های دولتی و مردمی کاهش یافت و سه مورد رفع تصرف فوری و ۶ مورد تخلف با حمایت و تاکیدات بازدارنده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خواف رسیدگی شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خواف گفت: حفاظت و مراقبت از عرصه های منابع طبیعی شهرستان خواف با سه گشت موتوری (قرق‌بانان بومی) و ۲ گشت خودرویی به صورت شبانه روزی در تمام ایام هفته در حال اجراست.

از مجموع ۹۷۰ هزار هکتار وسعت شهرستان خواف ۸۸۰ هزار هکتار معادل ۹۰ درصد کل سطح شهرستان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

۷۵ درصد از مجموع عرصه های منابع طبیعی خواف را مراتع به خود اختصاص می‌دهد و مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی خواف در محدوده “چاه زول” به “مژن آباد” و جنت آباد است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید