پیام طالبان به مناسبت خروج شوروی: امیدواریم کشورهای متجاوز درس گرفته باشند

طالبان به مناسبت سالروز خروج شوروی سابق از افغانستان گفته‌اند که امیدواریم که کشورهای متجاوز، از تهاجم‌های پی‌هم در یک قرن اخیر، «درس‌های زیادی» گرفته باشند و راه دشمنی و خصومت با کشور و مردم افغانستان را کنار بگذارند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، امروز (سه‌شنبه، ۲۶ دلو) مصادف با سی‌وسومین سالروز شکست و خروج ارتش سرخ شوروی سابق از افغانستان است.

اتحادیه‌ شوری در ۲۷ دسامبر ۱۹۷۹ میلادی برابر با ۶ جدی سال ۱۳۵۸ با ۱۳۰ هزار نیرو افغانستان را اشغال کرد؛ اما پس از نُه سال جنگ، در ۲۶ دلو ۱۳۶۷ آخرین سرباز شوروی با عبور از پل حیرتان افغانستان را ترک کرد.

طالبان این روز را روز «پرافتخار» در تاریخ افغانستان دانسته و فرارسیدن آن را به مردم افغانستان «تبریک» گفته‌اند.

در بیانیه‌ی که از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان منتشر شده، با اشاره به خروج امریکا از افغانستان آمده است که «افغان‌ها» در یک قرن اخیر سه بار آزادی و استقلال این کشور پس گرفته‌اند.

در این بیانیه آمده است: «اینکه کشور ما به تازگی، سومین‌بار هم از اشغال آزاد شد، نشان می دهد که احساس آزادی‌خواهی در افغان‌ها با قوت خود وجود دارد و آن‌ها برای دفاع از دین و کشور شان عهد و اراده قوی دارند.»

طالبان گفته‌اند که مردم افغانستان صلح‌جو و امن‌خواه هستند؛ اما هر بار صلح و امنیت‌شان بر اثر تهاجم و تجاوز خارجی‌ها به جنگ تبدیل شده است.

در اعلامیه‌ی طالبان آمده است: «ما اراده‌ی تجاوز بر حریم و خاک کدام کشور را نداریم و از سایر کشورها هم خواهان احترام متقابل و زندگی با امن، را داریم».

این گروه افزوده است که مردم افغانستان باید همانند گذشته در برابر هرگونه «توطئه‌ها» و «دسایس» بیدار باشند و از آزادی و استقلال کشور شان به جدیت دفاع کنند.

گفتنی است که اگرچه شوروی مجبور به خروج از افغانستان شد و بلوک شرق هم فروپاشید؛ اما جنگ افغانستان پایان نیافت.

افغانستان پس از خروج شوروی، درگیر جنگ خونین داخلی شد و سرانجام طالبان ظهور کرد.

حکومت طالبان پس از پنج سال، در پی حملات یازدهم سپتامبر در نیویارک امریکا که مسئولیت آن به شبکه‌ی القاعده نسبت داده شد، با حمله ایالات متحده و متحدان غربی‌اش سقوط کرد و در افغانستان نظام دموکراسی بنیانگذاری شد. این نظام اما پس از ۲۰ سال با خروج امریکا و غرب، در ۲۴ ماه اسد سال جاری خورشیدی سقوط کرد و طالبان دوباره به قدرت رسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید