پژوهشگران مشهدی موفق به اثبات تاثیر نداشتن دائمی ید درمانی بر هورمون‌های جنسی شدند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به اثبات تاثیر نداشتن دائمی و مضر یُد درمانی بر اسپرموگرام و هورمون‌های جنسی مردانه و قدرت باروری آنان شدند.

به گزارش اعتمادساز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استادیار گروه پزشکی هسته‌ای این دانشگاه روز یکشنبه در این خصوص گفت: در مقاله‌ای با موضوع “اثر یُد درمانی برتغییرات هورمونی” که در بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان قائم (عج) تهیه شد، تاثیر “یُددرمانی” به عنوان یک درمان قطعی در بیماران سرطان تیروئید بر روی باروری افراد با بررسی اثر یُددرمانی روی تغییرات هورمونی هورمون‌های جنسی و اسپرموگرام مردان جوان مبتلا به سرطان تیروئید مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر آتنا آقایی افزود: این نتیجه حاصل شد که یددرمانی تاثیر دائمی و مضری بر اسپرموگرام و هورمون‌های جنسی مردانه ندارد و تنها یک تغییر موقت در ۶ ماهه نخست پس از ید درمانی را موجب می‌شود که این تغییر هم بعد از یک سال از درمان بیمار با مواد رادیو اکتیو، به حالت قبل از درمان باز می‌گردد.

وی ادامه داد:این مقاله علمی به صورت تیمی آماده شد و اخیراً به کنگره پزشکی هسته‌ای آمریکا که به صورت فصلی و سالانه برگزار می‌شود ارسال و به صورت آنلاین ارائه و موفق به دریافت جایزه در این کنگره شناخته شد.

استادیار گروه پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:تاکنون مشابه این مقاله علمی در سطح ایران کار نشده است گر چه در کشورهای چین و آمریکا مقالات مرتبطی قبلا کار شده که البته از نظر حجم نمونه و فالو آپ یا پیگیری در سطح این مقاله نبوده است.

آقایی افزود: به همین دلیل این مقاله از نظر هیات اجرایی کنگره آمریکا بسیار جذاب آمد و ایمیل‌هایی به دست ما رسید که از جزئیات مقاله پرسیده بودند و واقعاً هم نتیجه خوبی است که ما بتوانیم این امید را به بیمار بیماران بدهیم که حتی اگر مجبور شویم با دوز زیاد ید رادیو اکتیو وارد پروسه درمان شویم این کار اختلال باروری در آنها ایجاد نمی‌ کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی هم اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید