پژوهشگران مشهدی «زخم‌پوش» با قابلیت انتقال سلول‌های بنیادی اختراع کردند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و اختراع نوعی داربست «هیدرو ژلی» در مدل حیوانی با هدف انتقال سلول‌های بنیادی به محل زخم جهت ترمیم و بهبودی شدند.

به گزارش اعتمادساز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عضو هیات علمی این دانشگاه و یکی از پژوهشگران طراحی زخم پوش مزبور روز سه‌شنبه با بیان اینکه ترمیم زخم یکی از چالش‌های حوزه پزشکی بالینی است، گفت: بیماران زیادی با انواع زخم های حاد و مزمن در کشور وجود دارند که پانسمان و روش درمانی مناسبی برای ترمیم زخم آنها موجود نیست و یا هزینه بسیار بالایی دارد.

دکتر نیلوفر خندان نسب افزود: سلول درمانی بوسیله سلولهای بنیادی از جمله روش های درمانی است که به طور ویژه امروزه در ترمیم بافت ها از جمله زخم های پوستی مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تزریق مستقیم سلول‌ها به بافت هدف با معایب متعددی از جمله کوتاه بودن نیمه عمر و مدت ماندگاری سلول‌ها در موضع تزریق و کاهش کارایی سلول درمانی همراه است، امروزه در مهندسی بافت به طور گسترده به این موضوع پرداخته می شود و از جمله راهکارهای مورد توجه استفاده از داربست ها (اسکافولدها) برای انتقال کنترل شده و حفظ سلول‌ها در مدت زمان طولانی‌تر در ناحیه آسیب دیده است.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مطالعه‌ای که در قالب پایان نامه دکتری در گروه بیوتکنولوژی پزشکی این دانشگاه انجام شد، نوعی داربست هیدرو ژلی با استفاده از ترکیب «بیوپلیمرهای طبیعی آلژینات، پلولان و هیالورونیک اسید» با هدف انتقال سلول‌های بنیادی به موضع زخم در مدل حیوانی طراحی و تولید شد که هر یک از این پلیمرها عملکرد منحصر به فردی در ساختار داربست ایفا می‌کنند.

به گفته وی، هیدرو ژل‌ها با ساختاری متخلخل و آبدوست یکی از کاربردی‌ترین داربست‌هایی هستند که در مهندسی بافت بویژه بافت پوست و ترمیم زخم بکار گرفته شده است و از اصلی ترین ویژگی آنها، توانایی زیاد در جذب مایعات است، ضمن اینکه با وجود ساختار متخلخلی که دارند شرایط مطلوبی را فراهم کرده و به عنوان زخم پوش با هدف تسریع فرآیند بهبود زخم قابل استفاده خواهند بود.

خندان نسب بیان کرد: مزیت بکارگیری داربست‌ها در روند سلول درمانی، ایجاد ساختاری مناسب برای حفظ و انتقال کنترل شده سلول‌ها در مدت زمان طولانی تر به بافت هدف است.

وی ادامه داد: براساس نتایج تست های انجام شده در این مطالعه، داربست طراحی شده ضمن جذب ترشحات زخم و با حفظ رطوبت محیط زخم امکان تبادل گازها را فراهم می‌کند و به عنوان سد مناسبی در برابر میکروارگانیسم‌ها عمل می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این داربست از مواد زیست سازگار، غیرسمی و غیرحساسیت زا تشکیل شده است که هنگام برداشتن از سطح زخم ایجاد آسیب نمی کند و علاوه بر آن با قابلیت انتقال سلول‌های بنیادی به صورت هدفمند و کنترل شده به محل زخم روند بهبودی را تسریع می کند.

خندان نسب بیان داشت: در حال حاضر مطالعات دیگری با هدف بکارگیری داربست‌های هیدرو ژلی در ترمیم زخم بیماران دیابتی و ضایعات نخاعی در مدل های حیوانی در حال اجرا است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و ۵۰ مرکز تحقیقات پزشکی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید