پویش آگاهی‌بخشی «بیماری‌های مادرزادی قلب» در مشهد آغاز شد

پویش آگاهی‌بخشی عمومی «بیماری‌های مادرزادی، ساختمانی و دریچه‌ای قلب» با هدف پیشگیری از این بیماریها با همکاری بنیاد قلب «کاسپین» در مشهد آغاز شد.

به گزارش اعتمادساز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عضو هیات علمی این دانشگاه و فوق تخصص بیماریهای قلب مادرزادی کودکان روز سه شنبه در این خصوص گفت: این پویش توسط کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری بنیاد قلب کاسپین در چهار مرکز بیمارستان امام رضا (ع)، دارالشفای حرم امام رضا (ع)، برج اداری تجاری آرمیتاژ و بازار بزرگ ملل مشهد در حال انجام است.

دکتر بهزاد علیزاده افزود: بیماری های مادرزادی قلب، مجموعه ای از اختلالات قلبی است که از زمان تولد همراه نوزاد بوده و آمارها نشان می دهد که یک نوزاد از هر ۱۰۰ تولد زنده می‌تواند به نوعی از بیماری‌های قلبی مبتلا باشد.

وی بیان کرد: این بیماری‌ها می‌توانند از نقص‌های کوچک در ساختمان‌های قلب تا نقایص حیاتی همچون شکل نگرفتن کامل دیواره‌های قلبی یا اتصال نادرست عروق قلبی باشند.

به گفته وی، حدود چهار درصد مرگ و میرهای نوزادان در ۲۸ روز ابتدایی زندگی به بیماری های قلبی مذکور مرتبط است، از این رو تشخیص زودهنگام و پیشگیری از آنها می تواند منجر به بهبود نتایج بالینی و افزایش طول عمر بیماران شود.

فوق تخصص بیماریهای قلب مادرزادی کودکان در خصوص علائم و نشانه‌های بیماری‌های مادرزادی ساختمانی و یا دریچه‌ای قلب بیان کرد: بیماری‌های مادرزادی قلبی در انواع خفیف ممکن است هیچ علامت بارزی نداشته باشد اما در بسیاری از بیماری ها علائم و نشانه هایی وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.

دکتر علیزاده اظهار کرد: تغییر رنگ و کبودی مایل به آبی در لب‌ها، ناخن‌ها و پوست که نشانگر سطح پایین اکسیژن در خون است، افزایش غیر طبیعی در تعداد تنفس، خستگی غیرمعمول حتی در هنگام فعالیت های بدنی سبک، تعریق بیش از حد، تورم سر و صورت یا اندام ها، تاخیر در رشد یا کاهش وزن، بروز مکرر عفونت های تنفسی مانند ذات الریه یا برونشیت، از دست دادن ناگهانی هوشیاری، سرگیجه یا احساس سبکی سر نیز از نشانه‌های بیماری‌های مادرزادی قلبی است.

وی گفت: با مشاهده هر یک از علائم و نشانه های یاد شده در نوزاد، شیرخوار و یا کودک باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با معاینه دقیق، تشخیص مناسب داده شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۹ هزار دانشجو و ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و همچنین بیش از ۵۰ مرکز تحقیقاتی در رشته های مختلف پزشکی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید