پنتاگون: بالگردهای ارتش سابق افغانستان به طالبان تحویل داده نمی‌شوند

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت: بالگردهای ارتش سابق افغانستان که بعد از سقوط «کابل» توسط خلبان‌های افغان به تاجیکستان و ازبکستان منتقل شدند، به طالبان تحویل داده نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس در دوشنبه، «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون در نشست مطبوعاتی اخیر خود در مورد بالگردهای ارتش سابق افغانستان که در حال حاضر در تاجیکستان و ازبکستان قرار دارند، مطالبی را عنوان کرد.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد سرنوشت این بالگردها گفت: بررسی این موضوع همچنان ادامه دارد، اما فکر نمی‌کنم که بالگردها به افغانستان فرستاده شوند تا طالبان از آن استفاده کند.

نماینده پنتاگون با این حال خاطرنشان کرد که هنوز تصمیم نهایی در مورد بالگردهای نظامی افغانستان در کشورهای تاجیکستان و ازبکستان گرفته نشده‌است.

پس از ورود طالبان به کابل، شماری از خلبان‌های افغان تعدادی از هواپیما و بالگردهای ارتش را به کشورهای همسایه شمالی این کشور منتقل کردند.

پیش از این، «ملا یعقوب» سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان خواستار بازگرداندن هواپیماهای افغانستان از تاجیکستان و ازبکستان شده و تهدید کرد: «حوصله ما را امتحان نکنید. طیارات و هواپیماهای ما را برگردانید.»

تاکنون نه تاجیکستان و نه ازبکستان رسما به درخواست مقامات جدید در کابل پاسخ نداده‌اند. اما برخی رسانه‌ها به نقل از کارشناسان می‌گویند که طالبان حق ندارد بازگشت بالگردها را درخواست کند، زیرا دولت آنها توسط هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشده و به همین دلیل خواسته‌های آنان غیرقانونی و بی معنی است.

بیشتر این بالگردها توسط آمریکا در اختیار نیروهای مسلح افغانستان قرار گرفته بود. پس از سرنگونی حکومت «اشرف غنی» در ماه آگوست سال گذشته میلادی، ده‌ها خلبان افغان به تاجیکستان فرار کردند و به مدت 3 ماه در شهر دوشنبه سکونت داشتند.

بعد از شکایت‌های مکرر در مورد سرنوشت خود و تحت فشار قرار داشتن بستگان آنها در افغانستان، ایالات متحده در شب 10 نوامبر سال گذشته، 143 خلبان افغان از دوشنبه به «ابوظبی» پایتخت امارات متحده عربی منتقل شدند.

دیدگاهتان را بنویسید