وضعیت معیشتی دستیاران تخصصی اسفبار است

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: پیگیری موضوع مشکلات دستیاران تخصصی از موضوعات چهلمین نشست شورای عالی نظام پزشکیست چرا که وضعیت معیشتی دستیاران تخصصی اسف بار است.

به گزارش اعتمادساز، علیرضا صداقت در حاشیه چهل و چهل‌ویکمین نشست شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور وضعیت معیشتی دستیاران تخصصی اسف بار خواندو اظهارداشت:در چند سال اخیر خودکشی در بین دستیاران تخصصی، رزیدنت‌های پزشکی ‌و پزشکان جوان رو به تزاید است.

وی افزود:دو عامل اصلی در این رابطه قابل تامل است؛ نخست وضعیت معیشتی جوان پزشکان که وابسته به درآمد بسیار پایین و توام با مشکلات مالی فراوان است و موضوع دیگر کشیک‌های سنگین و حجم کاری بسیار بالا است. نامه‌ای برای وزیر ارسال و اعلام آمادگی شده که کارگروه‌هایی تشکیل شود تا بتوانند موضوع را ریشه‌یابی کنند و در پیشگیری این مسئله موثر باشند.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های خراسان رضوی اضافه کرد: در مشهد اقداماتی را با انجمن روانپزشکان استان آغاز کردیم و امیدواریم کارگروهی را در این زمینه تشکیل دهیم. تعدادی خودکشی در استان نیز در بین جامعه پزشکی اتفاق افتاده که برای ما بسیار نگران‌کننده است. همان طور که اشاره کردم در شرایط فعلی وضعیت معیشتی همکاران ما در دوره رزیدنتی سخت، فشار کاری و انتظارات بالا، کشیک‌های طولانی که این غیر از آسیب در خدمات‌رسانی برای خود پزشکان نیز آسیب‌هایی را در پی دارد. به دلیل این فشارها مواردی فوت هم داشتیم که این موضوع نیز بسیار قابل تامل است.

صداقت خاطرنشان کرد: پیگیری موضوع مشکلات دستیاران تخصصی از موضوعات چهلمین نشست شورای عالی نظام پزشکی است. در این رابطه اقدامی را با معاون رئیس کل دادگستری، معاون پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادگستری استان شروع کردیم و در کارگروهی با کمک دانشگاه علوم پزشکی و معاون پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادگستری با کمک همکاران پزشکی قانونی ریشه‌یابی خواهیم کرد.

وی به موضوع تعرفه‌های خدمات سلامت نیز اشاره کرد وگفت: همیشه در آبان، آذر و دیماه کارگروه تعیین تعرفه در سطح کشور و مراجع تعرفه‌گذاری و در نهایت در شورای عالی بیمه تشکیل و تعرفه سال آینده مشخص می‌شود. دکتر رئیس‌زاده نامه‌ای را خطاب به این کارگروه و وزارت بهداشت نوشتند و درصد افزایش مد نظر جامعه پزشکی را اعلام کردند که به صورت حداقلی است، در حالی که براساس بند یک ماده 8 قانون بیمه همگانی مصوب سال 1373 باید خدمات ما براساس قیمت تمام شده خدمات قیمت‌گذاری شود.

صداقت افزود: جامعه پزشکی نقشی در تعیین تعرفه‌های خود ندارد. این ماجرا به مشکلاتی در سلامت عمومی، خروج پزشکان از خدمات درمانی و ورود به خدمات زیبایی، مهاجرت و غیره منجر می‌شود.

امنیت کادر درمان مخدوش شده است

رضا لاری‌پور،مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی کشور نیزاظهارداشت: امنیت مخدوش شده و کاهش اعتباری که متاسفانه در جامعه برای شاغلان سلامت وجود دارد، یکی دیگر از علل بی‌انگیزگی کادر درمان است.

وی گفت: راهکار تغییر نگاه سیاست‌گذاران و حکمرانان حوزه سلامت به این موضوع است. همان‌طور که به حوزه امنیت توجه ویژه‌ای می‌شود، یکی از نیازهای پایه‌ای ما نیاز سلامت است که باید به صورت متوازن برای آحاد مردم توزیع شود. هر حکومتی باید این نیاز پایه‌ای را برآورده کند، برآورده‌کننده نهایی این نیاز پایه‌ای نیروی شاغل در حوزه سلامت بوده که توجه به این نیروی شاغل از اهمیت به سزایی برخوردار است.

لاری‌پور به اتفاقی که در هفته‌های گذشته جامعه پزشکی را مکدر کرده، نیز اشاره و تصریح کرد: این اتفاق در یکی از بیمارستان‌های ما‌ رخ داد که منجر به دستگیری یک پزشک و دو نفر از همکاران پرستار و شاغلین کادر درمان شد، در این رخداد عدم رعایت شان جامعه پزشکی و مقررات قانونی توسط مراجع قضایی اتفاق افتاد.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی کشور افزود: براساس ماده 41 قانون سازمان نظام پزشکی و تبصره آن هر فردی از شاغلان حرف پزشکی که به مناسبت کار حرفه‌ای طبابت و پزشکی دچار قصوری شود و نیاز باشد که دادسرا و بازپرس آن فرد را جلب کند، باید 48 ساعت قبل به سازمان نظام پزشکی و شعبه هیئت بدوی انتظامی نظام پزشکی اطلاع دهد که متاسفانه در فقره اخیر این اتفاق رخ نداد.

لاری‌پور بیان کرد: قاعده کار پزشک بر مبنای احسان است یعنی قصد هر فرد شاغل در حرف پزشکی نیکی، خیر و درمان بیمار است، به همین دلیل به هیچ عنوان قتل یا کار عمد تحقق پیدا نمی‌کند، بنابراین هیچ فردی از مراجع قضایی با این روش نمی‌تواند ورودی به محمل همکاران ما و مراکز درمانی داشته باشد.

رئیس کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم توجه ویژه به جوان‌پزشکان  است که در مناطق مختلف کشور مشغول خدمت‌رسانی هستند، عنوان کرد: بیشترین حجم بار درمانی در بیمارستان‌های دولتی و آموزشی بر دوش رزیدنت‌ها و اینترن‌ها است که توجه ویژه مسئولان کشور به ویژه وزارت بهداشت را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم گفته‌های متعدد این روزها همکاران بسیاری به دلایل مختلفی که بخش کوچکی از آن شاید دلایل معیشتی باشد به مهاجرت روی می‌آورند که صرفا مهاجرت جغرافیایی از کشوری به کشور دیگر نیست، بلکه مهاجرت درون شغلی است یعنی فرد از حرفه خود جدا می‌شود و به حرفه دیگری روی می‌آورد.

لاری‌پور ادامه داد: تا زمانی که تعرفه‌ها مطابق قانون و براساس منطق و قیمت تمام شده واقعی خدمات دیده نشود و مطب به مثابه یک بنگاه اقتصادی، درمانگاه، کلینیک و بیمارستان نتواند سودآوری داشته باشد، بدیهی است که این رسته دچار آسیب می‌شود و در نهایت متضرر اصلی مردم هستند که از ارائه خدمات باکیفیت درمانی محروم خواهند شد.

رئیس کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل مهاجرت توسط افراد مشکلات معیشتی، مالی و اقتصادی، دوم مسائل اجتماعی و سیاسی، سوم مسائل فرهنگی و چهارم مسائل و مشکلات خانوادگی است. قرار نیست هر فردی به خارج از کشور می‌رود مادام‌العمر آنجا بماند، برخی برای تحصیلات و برخی برای آموزش‌های مختلف می‌روند و برمی‌گردند.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید