وضعیت زنان افغانستان تحت حاکمیت طالبان موضوع نشست ویژه پارلمان اروپا؛ جهان طالبان را پاسخگو کند

پارلمان اتحادیه اروپا در یک اقدام کم‌سابقه نشست ویژه دو روزه‌ای را زیر عنوان «روزهای زنان افغان» امروز در بروکسل پایتخت بلژیک آغاز کرده است.

به گزارش شفقنا افغانستان، در نخستین روز این نشست در مورد وضعیت زنان افغانستان، روبرتا متزولا رئیس پارلمان اروپا، «تبعیض سیستماتیک جنسیتی علیه زنان افغان از سوی نظام حاکم» را محکوم کرد و اعلام کرد که اتحادیه اروپا موضع محکمی را در قبال حقوق زنان و دسترسی آن‌ها به آموزش، کار و شمولیت در عرصه‌های اجتماعی و تصمیم‌گیرنده در افغانستان اختیار کرده است.

او گفت جهان باید نیازهای زنان افغان را در اولویت خود قرار دهد و هر گونه تعامل با رژیم حاکم (طالبان) را بر اساس پیش‌شرط رعایت حقوق زنان مد نظر بگیرند.

براساس یک بیانیه منتشر شده، روزهای اول و دوم فبروری/فوریه، پارلمان اتحادیه اروپا میزبان مجموعه ای از رویدادها برای روشنگری در مورد وضعیت نگران‌کننده زنان در افغانستان پس از بازگشت مجدد طالبان به قدرت است.

در این جلسات زنان افغان فینالیست‌های جایزه ساخاروف پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۱، انجلینا جولی، ستاره مشهور، امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، رئیس کمیسیون اروپایی و شماری دیگر حضور دارند و سخنرانی می‌کنند.

نشست دو روزه
اتحادیه اروپا با برگزاری نشست دو روزه و ویژه در مورد وضعیت زنان افغانستان تلاش دارد توجه این اتحادیه و در کل جامعه بین‌المللی را به آنچه وضعیت نگران کننده زنان افغان خوانده، جلب کند.

اتحادیه اروپا در دو دهه گذشته یکی از مهم‌ترین حامیان برنامه‌های مربوط به حقوق زنان در افغانستان بوده و اکنون هم تلاش دارد رهبری طرح‌های حمایت از زنان افعانستان را در سطح جهان به عهده داشته باشد.

این نشست دو روزه همچنین چهره‌های سرشناس افغان را که فینالیست‌های جایزه ساخاروف پارلمان اروپا هستند، گردهم آورده است و هر یک از آنها برداشت خود را از وضعیت زنان و پیشنهادها برای نجات زنان از فضای کنونی را با مقامات اتحادیه اروپا در میان می‌گذارند.

نام‌گذاری رویدادهای این دو روز تحت عنوان «روزهای زنان افغان» در پارلمان اروپا اقدام کم‌سابقه قلمداد می‌شود ولی به گفته مسولان اتحادیه اروپا فاجعه‌ای که زنان افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اصلی‌ترین نگرانی اروپایی‌ها در مورد وضعیت فعلی افغانستان است و این اتحادیه از هیچ تلاش برای تغییر و بهبود وضعیت زنان دریغ نخواهد کرد.

«هم‌صدایی انجلینا جولی با زنان افغانستان»
انجلینا جولی، ستاره معروف سینمای هالییود و سفیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که از نخستین سخنرانان این نشست بود گفت با وجود آنکه فعالان زن به خاطر اعتراضات شان بازداشت می‌شوند و زنان افغان از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند اما نباید امید را از دست داد.

انجلینا جولی از سران کشورهای جهان خواست تا حاکمیت بر اقتدار در افغانستان را به خاطر نقض حقوق زنان پاسخگو کنند
او از دولت طالبان خواست که تمنا پریانی، پروانه ابراهیم‌خیل و سایر فعالان را از بند رها کنند و به زنان و دختران اجازه بدهند که دوباره به مکاتب/مدرسه و کار برگردند.

انجلینا جولی گفت برای طالبان دیر شده است که بخواهند حس آزادی و اندیشه های زنان افغانستان را منکوب کنند. او از سران کشورهای جهان خواست تا حاکمیت بر اقتدار در افغانستان را به خاطر نقض حقوق زنان پاسخگو کنند.

اتحادیه اروپا هدف از برگزاری «روزهای زنان افغان» را حفظ توجه به وضعیت زنان افغان در سطح بالای دستور کار اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی خوانده و گفته که جلسات این کنفرانس بر وضعیت وخیم زنان و دختران در افغانستان پس از تسلط طالبان و عقبگرد در زمینه حقوق و جایگاه اجتماعی آن‌ها متمرکز است.

حفاظت از حقوق بشر در بحران انسانی، تمرکز بر فروش دختران، امنیت غذایی، جابجایی های داخلی، دسترسی به مراقبت های بهداشتی و کمک های بشردوستانه در دستور کاری آژندای این نشست است.

اتحادیه اروپا همچنین گفته کنفرانس «روزهای زنان افغان» به زوایای مختلفی از جمله بحران انسانی کنونی و «حکومت سرکوبگر طالبان» و چالش‌های تبعید و ساختن یک زندگی جدید دور از وطن برای زنان می پردازد.

در نشست ویژه دو روزه در مورد وضعیت زنان افغان در پارلمان اروپا شمار زیای از زنان سرشناس افغان مانند سیما سمر، وزیر پیشین امور زنان و رئیس ئیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان، آریانا سعید، خواننده، ظریفه غفاری، شهردار سابق میدان شهر، شهرزاد اکبر، رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، صحرا کریمی فیلمساز و تعداد دیگری از فعالان و زنان اثر گذار دعوت شده‌اند و قرار است در طی دو روز آینده در گروه‌های کاری مختلف در مورد مشکلات زنان در افغانستان و راه‌های بیرون رفت از وضعیت کنونی صحبت کنند.

نشست ویژه دو روزه پارلمان اروپا در مورد وضعیت زنان افغان: جهان طالبان را پاسخگو بسازد

دیدگاهتان را بنویسید