وزیر نیرو: واردات لوازم خانگی پرمصرف و بی‌کیفیت به کشور ممنوع است

وزیر نیرو، گفت: واردات لوازم خانگی بی‌کیفیت و پرمصرف به کشور در پی مصوبه دیروز هیئت دولت ممنوع است و از ورود این گونه وسائل به شدت جلوگیری خواهد شد.

به گزارش اعتمادساز، علی اکبر محرابیان  امروز در مراسم رونمایی از نخستین «الکتروموتور پربازده مغناطیسی» ساخته یک شرکت دانش‌بنیان در مشهد، اظهار داشت: مصرف برق 170 کشور در دنیا از 33 هزار مگاوات ساعت کمتر است، کل توان برق مصرفی کشوری مانند مصر با 110 میلیون جمعیت و 60 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، کمتر از 33 هزار مگاوات ساعت است و این در حالی است که فاصله توان مصرفی برق در تابستان با زمستان در کشور حدود 33 هزار مگاوات ساعت که تولید برق در کشور را 30 درصد افزایش می‌دهد، به این معنا که همزمان با افزایش دمای هوا در کشور 33 هزار مگاوات برق به مصرف این انرژی اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: واردات لوازم خانگی بی‌کیفیت و پرمصرف به کشور در پی مصوبه دیروز هیئت دولت ممنوع است و از ورود این گونه وسایل به شدت جلوگیری خواهد شد.

وزیر نیرو این اقدام را به منظور حمایت از کالا‌های تولید داخل و واردات کالا‌های ارزشمندی دانست و گفت: باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود، بنابراین این مصوبه فقط واردات برای لوازم مصرفی با دو گرید (رتبه‌بندی سطح کیفیت) بالای جدول انرژی امکان‌پذیر خواهد بود.

محرابیان اضافه کرد: علاوه بر شرکت نیان الکترونیک، شرکت‌های دیگری نیز در کشور طرح‌های دیگری در حوزه کاهش مصرف انرژی وسایل سرمایشی مانند کولر گازی در دست انجام دارند که وظیفه دولت حمایت از این طرح‌های ارزشمند در راستای مدیریت مصرف انرژی است.

وزیر نیرو تأکید کرد: با بهره‌گیری از الکتروموتور پربازده مغناطیس در کولر‌های آبی و تداوم اجرای چنین پروژه‌هایی برای کاهش مصرف برق در وسایل سرمایشی می‌توانیم تا 90 درصد از 33 هزار مگاواتی که به مصرف برق اضافه می‌شود، بکاهیم.

محرابیان همچنین تفاوت بین مصرف برق در زمستان با تابستان در کشوررا مربوط به مصارف کولر دانست و بیان کرد: هر اقدامی که منجر به کاهش مصرف انرژی در وسایل سرمایشی و بهینه کردن مصرف شود، ارزشمند است بنابراین تولید الکتروموتور پربازده مغناطیسی برای کولر‌های آبی توسط شرکت نیان الکترونیک، ارزشمندترین وبهترین کار در اقتصاد و انرژی کشور است که با توسعه آن می‌توان بخشی از ناترازی‌های برق کشور را جبران کرد.

وی با قدردانی از سازمان ملی استاندارد در اجباری کردن استاندارد تولیدات لوازم خانگی و واردات کالا‌های پربازده مانند لوازم خانگی برقی و گازی، گفت: بر اساس قانونی که به تازگی ابلاغ شده است، کولر‌های آبی در کشور فقط باید با گرید A به بالا تولید شوند، این به معنای صرفه‌جویی سالانه 300 مگاوات برق از طریق کولر‌های آبی جدید است، این میزان صرفه‌جویی به معنای ساخت یک بلوک کامل از نیروگاه حرارتی شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار است.

محرابیان همچنین درپایان با قدردانی از شرکت نیان الکترونیک به سبب ساخت نخستین الکتروموتور پربازده مغناطیس کشور افزود وتصریح کرد: این شرکت علم و فناوری را در خدمت رفاه و اقتصاد کشور بکار گرفته که اثربخشی آن در صرفه‌جویی انرژی برق بسیار است.

گفتنی است،  نخستین «الکتروموتور پربازده مغناطیسی» کشور برای مصرف بهینه برق در کولر آبی و سایر لوازم خانگی، امروز در مراسمی با حضور وزیر نیرو در یکی از واحد‌های دانش‌بنیان واقع در شهرک صنعتی توس حوالی مشهد رونمایی شد. کاربرد موتور مغناطیس دائم در صنایعی مانند لوازم خانگی (جارو برقی، ماشین لباسشویی)، سروموتور‌ها، موتورسیکلت‌های برقی و خودرو‌های برقی است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید