وزیر علوم: هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به ساخت خوابگاه متاهلان کشور تعلق گرفته است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:یک الزام قانونی در دولت سیزدهم برای ایجاد خوابگاه‌های دانشجویی با محوریت متأهلان ایجاد شده و به تازگی بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به همراه درآمدهای مولدسازی در خدمت این طرحها قرار گرفته است.

به گزارش اعتمادساز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید احمد علم الهدی، “محمدعلی زلفی گل” در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: حتی به‌طور خاص و دقیق مشخص شده که از محل مولدسازی کدام ملک یا دارایی، قرار است خوابگاه‌های دانشجویی ایجاد شود و امید است تا ۲ سال آینده، تحول محسوسی در حوزه رفاهی دانشجویان صورت بگیرد.

وی با بیان این که استانداردهای آموزشی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی باید ارتقا پیدا کند ادامه داد: به همین دلیل، کمیته‌های علمی فرعی ذیل نظارت مستقیم وزیر علوم تشکیل شده است و نمایندگان وزیر در هیات‌ امنای این دانشگاه بر عملکرد آنها نظارت جدی‌تری دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اصلاح اساسنامه این دانشگاهها در برنامه وزارت علوم و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و انحلال مؤسسات بی‌کیفیت در دستور کار کمیسیونی است که در این ارتباط وظیفه دارد.

زلفی گل افزود:تعیین کمیته‌های ویژه برای بازنگری و تایید صلاحیت علمی رؤسا و جذب استادان این دانشگاه‌ها ۲ اقدام ویژه در این باره است که تا حصول اهداف مورد نظر ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ موسسه آموزش عالی در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که در حال تلاش برای ایجاد ظرفیت جذب هیات‌علمی در آنها هستیم تا زیرساخت‌های علمی در حوزه نیروی انسانی تکمیل شود چنان که انتصاب رییس دانشگاه فردوسی مشهد از میان دانشمندان یک درصد برتر جهان انجام گرفته و ایجاد ظرفیت جذب هیات‌علمی جدید به میزان ۱۳۶ نفر در این دانشگاه، بخشی از این تغییرات است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: تلاش کنید در هر حوزه، حداقل فشار به دانشجو وارد و حداقل وجه از دانشجو دریافت شود اما حداکثر امکانات و رفاه و آرامش برای دانشجو فراهم باشد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ادامه داد: تأمین آرامش مدیریتی در فضای دانشگاه‌ها یک ضرورت است. استاد و دانشجو نباید دغدغه‌ای داشته باشند و فقط آن زمان است که می‌توان انتظار رشد علمی داشت و آن هنگام است که اهداف تعیین‌شده در ارتباط دانشگاه و صنعت، تحقق پیشرفت فناورانه کشور و مسایلی از این قبیل در دسترس خواهد بود.

وی ادامه داد: امروزه با وجود پیشرفت در بسیاری از زمینه‌ها، هنوز هم دانشگاه‌های کشور و به‌خصوص استان با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستند از جمله موضوع تأمین خوابگاه‌های دانشجویی به‌خصوص در حوزه خوابگاه متأهلان است که اگر دانشجو تأمین باشد، به‌ویژه در سطوح ارشد و دکتری با آسودگی و تمرکز بیشتری به کار علمی خود خواهد پرداخت.

امام جمعه مشهد با تاکید بر رسیدگی به مشکلات دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: به وضع دانشگاه‌های غیرانتفاعی از نظر علمی، فرهنگی و معنوی رسیدگی کنید چون ارتقای سطح علمی استادان و دانشجویان در دانشگاه‌های غیرانتفاعی یک ضرورت است و به‌موازات این اقدام، باید تبیین پایه‌های معنویت و اخلاق را هم به این حوزه تسری داد تا بسیاری از مشکلاتی که امروزه وجود دارد برطرف شود.

علم الهدی افزود: این را از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم خواسته‌ام و می‌خواهم زیرا تلاقی علم با معنویت و دانش با اخلاق است که گره از کار مردم باز می‌کند و نخبگان را به پیشتازان اصلاح و تحول جامعه تبدیل می‌کند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید