ورودحیات‌وحش به باغات و مزارع کلات برای رفع تشنگی

مدیر جهاد کشاورزی کلات گفت: بی‌توجهی برخی بهره‌برداران به حقابه حیات‌وحش منجر به ورود حیوانات به باغات و مزارع این شهرستان برای رفع تشنگی شده است.

به گزارش اعتمادساز، محمد فرهنگی اظهار کرد: در پی بروز خشکسالی‌های بی‌سابقه سال‌های اخیر، حیات‌وحش شهرستان با تهدید و آسیب غیرقابل جبران مواجه است.

وی عنوان کرد: تأمین آب مزارع و باغات توسط برخی بهره‌برداران گاه سبب بی‌توجهی به حقابه حیات‌وحش شده است و به ناچار برای رفع تشنگی به مزارع، باغات و محل زندگی انسان‌ها نزدیک می‌شوند که استرس و خطرات بسیاری را برای آن‌ها در پی خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی کلات با بیان اینکه باید آبشخورهایی در سرچشمه برای تأمین آب شرب حیوانات قرار داده شود، اظهار کرد: در این خصوص نیازمند همکاری تمامی سمن‌های دوستدار طبیعت، عامه مردم و بهره‌برداران کشاورزی، در تأمین قسمتی از آب حیات‌وحش هستیم.

وی با اشاره به اینکه چنین اقداماتی در اکثر کشورهای توسعه یافته مد نظر سکنه قرار دارد، گفت: دین مبین اسلام نیز انسان را مکلف به رعایت حقوق حیوانات کرده است.

فرهنگی عنوان کرد: انتظار داریم مردم با فرهنگ و فهیم شهرستان کلات نیز با حس انسانیت و دلسوزی در این شرایط بحرانی، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: تقاضا می‌شود آب خروجی بندها، جوی‌ها، لوله‌ها و کانال‌ها به نحوی تنظیم شود که حقابه محیط‌زیست حفظ گردد تا این حیوانات برای رفع تشنگی خود وارد مزارع و باغات نشوند.

مدیر جهاد کشاورزی کلات در ادامه با اشاره به اینکه همه ساله به دلیل خشکسالی و یا سیلاب خسارت‌های بسیاری به باغات و مزارع کلات وارد می‌شود، گفت: خشکسالی به تهدیدی جدی برای باغات و مزارع این شهرستان تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: چون منابع آبی منطقه فقط رودخانه است و چاه عمیق در منطقه وجود ندارد، به همین دلیل خشکسالی بی‌سابقه در منطقه، بیشترین خسارت را به بخش زراعت دیم وارد کرده‌ است.

فرهنگی گفت: شهرستان کلات نزدیک به ۲۵ هزار هکتار اراضی دیم دارد که اکثر آن زیر کشت غلات از جمله گندم و جو است، اما به دلیل خشکسالی عملکرد این محصولات در اراضی دیم کاهش شدیدی داشته است، اما چنانچه زمینی تحت پوشش بیمه‌ محصولات کشاورزی باشد از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً به کشاورز کمک خواهیم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کلات با بیان اینکه ۹۰ درصد مردم شهرستان کلات دامدار هستند، تاکید کرد: کشاورزان باید آمادگی بیمه کردن محصولات خود را داشته باشند تا در مواقع بحران کمتر زیان ببینند.

وی گفت: هرگونه خسارت به بخش کشاورزی، دامداری منطقه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ چراکه زراعت ما بر پایه دامداری است و اکثر محصولات مزارع و یا ته‌ مانده مزارع صرف تغذیه دام می‌شود.

فرهنگی با تأکید بر اینکه همه باید دغدغه محیط‌زیست را داشته باشند، به ارتباط و تعامل خوبی که بین جهادکشاورزی و محیط‌زیست کلات وجود دارد اشاره کرد و گفت: همه موظف به حمایت از محیط زیست هستیم.

شهرستان مرزی کلات با وسعت ۳۵۰۳ کیلومتر مربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهرستان با داشتن ۱۴۳ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶ دهستان و ۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰ درصد جمعیت روستایی و ۳۰درصدی شهری را از آن خود کرده است.

بر اساس اعلام دستگاه‌های خدمت رسان همچون شبکه بهداشت کلات، جمعیت این شهرستان افزون بر ۴۳ هزار نفر است.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید