واحدهای صنعتی، تنها محل مجاز برای استخراج رمزارز

متولیان صدور مجوز استخراج رمزارز در خراسان رضوی، سرمایه‌گذاری قانونی به منظور استخراج رمزارز را محدود به محل‌های صنعتی دانسته و تاکید می‌کنند که دولت برای کسانی که روال قانونی این بخش را طی نکنند، جرایم سنگینی تعیین کرده است.

به گزارش اعتمادساز، برای فعالیت در این عرصه دریافت جواز تاسیس از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان الزامی است و سرمایه گذار باید سپس برای گرفتن انشعابات برق و یا گاز به ادارات مربوطه مراجعه کند. صدور جواز تاسیس استخراج رمزارز فقط در مکان های صنعتی با حداقل قدرت برق ۳۰ کیلووات امکانپذیر است لذا هر نوع فعالیت در سایر مکان ها مانند منازل، باغ ها، مکان های تجاری و … خلاف قانون است.

تقریبا از سال ۱۳۹۸ استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص “بیت کوین” به‌ عنوان یک تجارت جدید بر پایه فناوری دیجیتال در کشور نُقل محافل و جمع‌های خانوادگی شد و روزی نبود که از گوشه و کنار خبرهایی در خصوص این حوزه جدید اقتصادی به گوش نرسد و استخراج ارزهای دیجیتال برای مردم جذابیت یافت و گروهی از مردم در خانه، مزارع، باغها، مراکز تجاری، مدارس و حتی با استفاده از برق فشار قوی زمین‌های کشاورزی، اقدام به استخراج پول مجازی می‌کردند.

این شرایط زمانی برای مسوولان حساس شد که ناترازی بین تولید و مصرف برق در تابستان سال ۱۴۰۰ خود را نشان داد و مصرف بالا و مداوم برق دستگاه های استخراج رمزارز شبکه را مختل کرد و استخراج رمزارز به یک کار غیرقانونی و در واقع سرقت برق از شبکه تبدیل شد، با اینکه قانون برای استفاده از این رمزارز توسط مجلس شورای اسلامی تدوین و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد اما مردم هنوز با این موضوع آشنایی نداشتند، لذا در زمان کشف آن توسط دستگاه های نظارتی متحمل جرایم سنگین می شدند.

کارشناس اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این خصوص گفت: مصوبه هیات وزیران در ۲۲ آبان ۱۴۰۱، آخرین شیوه نامه قانونی در زمینه استخراج رمزارز را ابلاغ کرده است، براساس این شیوه نامه افراد حقیقی و حقوقی می توانند نسبت به خرید دستگاه و استخراج رمزارز اقدام کنند اما مجوزی که در این زمینه برای آنها صادر می شود، فقط جنبه صنعتی دارد.

هادی اکبری افزود: دستگاه های استخراج رمزارز نیز باید قانونی بوده و ثبت سفارش کالا برای واردات آنها انجام گرفته باشد یا دستگاه ها از واحدهای صنعتی مجوزدار کشوری خریداری شود، تا فاکتور رسمی به خریداران داده شود.

در صورتی که شهرکهای صنعتی تایباد و چناران برای استقرار متقاضیان استخراج رمزارز مهیا شوند، بخشی از خواسته های متقاضیان مبنی بر استخراج رمزارز به صورت خانگی تامین خواهد شد و دستگاه هایی که به صورت قانونی خریداری می شوند را می توان در این واحدهای صنعتی قرار داد.وی اظهار کرد: شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی ۲ شهرک صنعتی تایباد و چناران را برای استخراج رمزارز در نظر گرفته است که شهرک تایباد تا ۲ یا سه ماه آینده راه اندازی می شود اما شهرک چناران تا حدی در تامین انرژی خود دچار مشکل است.

اکبری با اشاره به ثبت ۴۰ تقاضای استخراج رمزارز در اداره کل صمت خراسان رضوی گفت: در صورتی که شهرکهای صنعتی تایباد و چناران برای استقرار متقاضیان استخراج رمزارز مهیا شوند، بخشی از خواسته متقاضیان مبنی بر استخراج رمزارز خانگی تامین خواهد شد و دستگاه های خریداری شده قانونی را می توان در این واحدهای صنعتی قرار داد تا به صورت هتلینگ (ارائه خدمات میزبانی) عمل کرده و افراد با مراجعه به واحد صدور مجوزهای اداره کل صمت از فهرست مراکز ارائه دهنده این خدمات آگاهی یابند.

این کارشناس به فرصتی که وزارت صمت برای صاحبان واحدهای تولیدی در دریافت جواز تاسیس استخراج رمزارز داده بود، اشاره و بیان کرد: پیش از این وزارتخانه امکان صدور ۲ جواز تاسیس را در یک مکان ثبتی مهیا کرده بود که اجرای این شیوه نامه تا خرداد امسال پایدار بود، از سوی خراسان رضوی نیز درخواستی برای اجرای این شیوه نامه شده که هنوز وزارتخانه برای این موضوع جوابی صادر نکرده است.

کارشناس اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: واحدهای صنعتی که خارج از شهرکها و نواحی صنعتی استان قرار دارند، دارای انشعاب برق هستند اما در خصوص صدور پروانه بهره برداری برای استخراج رمزارز باید سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام نظر کند.

به گفته وی پس از گرفتن استعلام از شرکت برق مبنی بر امکان تامین برق برای متقاضی استخراج رمزارز و اخذ تاییدیه از آن، اداره کل حفاظت محیط زیست نیز باید نظر موافق خود را در این بخش اعلام کند.

مالباختگانی به نام استخراج کنندگان خانگی رمزارز

استخراج رمزارز از طریق شبکه خانگی، تجاری یا کشاورزی فشار زیادی را به شبکه وارد می کند، این در حالی است که زیرساخت آن در شبکه برق مزبور فراهم نشده است و مصرف بالای برق، دیگر بخش ها را دچار اختلال می کند که این موضوع بارها از سوی دست‌اندرکاران شرکت برق مورد تاکید قرار گرفته است.

مجری جمع آوری دستگاه های استخراج رمزارز در شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: استفاده از دستگاه های استخراج رمزارز در بخش خانگی به سرعت از تغییر نحوه مصرف مشترک مشخص می شود و دستکاری در کابل کشی یا سرقت از شبکه برق توسط مشترک، کاملا قابل شناسایی است.

بعد از اینکه مساله خاموشی های گسترده در شبکه برق کشور در سال ۱۴۰۰ بروز یافت، استخراج رمزارز به دلیل مصرف بالای برق آن مورد تقبیح قرار گرفت، در حالی که قانون “مقررات تامین برق مراکز استخراج رمزارز” این موضوع را تحت پوشش قرار می داد.مجید حسن نژاد از استخراج کنندگان خانگی رمزارز به عنوان مالباخته یاد کرد و افزود: این افراد هزینه زیادی برای این موضوع می پردازند اما آنچه نصیبشان می شود، سود کم و جریمه های سنگین برای تخلف است و کسانی نیز که از برق غیرمجاز استفاده می کنند در کنار این جریمه ها، به مراجع قضایی نیز معرفی می شوند.

وی تاکید کرد: مردم بدانند که استخراج رمزارز در بخش های خانگی، کشاورزی و تجاری و در هر بخش دیگری به جز واحد صنعتی و بدون دریافت جواز تاسیس از اداره کل صنعت، معدن و تجارت، غیرقانونی است و جرایم قانونی سنگینی در پی دارد.

امکان تامین برق استخراج رمزارز از شبکه سراسری

مسوول پیگیری رمزارزها در شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی تامین برق مورد نیاز متقاضیان انشعاب برای استخراج رمرز ارز را ممکن دانست و گفت: براساس تصویب نامه هیات وزیران، وزارت نیرو به یک یا ترکیبی از پنج روش زیر برای تامین برق متقاضیان استخراج رمزارز اقدام می کند.

مجتبی حامدی پارسا، روشهای مزبور را شامل استفاده از انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر نوبنیاد، اجرای طرحهای بهینه سازی مصرف برق، ایجاد نیروگاه حرارتی خارج از شبکه برق با استفاده از شبکه گاز، ایجاد نیروگاه حرارتی با گاز فلر و ایجاد انشعاب جدید از شبکه سراسری با تعرفه برق صادراتی برشمرد و گفت: برق انشعابی که از شبکه سراسری برق واگذار می شود تنها در ایام عادی سال تامین شده و سرمایه گذار در دیگر ایام دارای محدودیت باید با یکی از روش های گفته شده نسبت به تامین انرژی خود اقدام کند.

وی اظهار کرد: هم اکنون سرمایه گذاران باید برای دریافت انشعاب از شبکه سراسری جواز تاسیس رمزارز داشته باشند و لازم است در اولین گام به اداره کل صمت استان مراجعه کرده و از طریق سامانه های آن اداره درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند.

لازم است تا همه فعالان حوزه استخراج رمزارزها اعم از واردکنندگان، تولید کنندگان، عاملین تعمیرات، نصب و فروش و بهره برداری و … نسبت به ثبت دستگاه های در اختیار خود در در سامانه جامع تجارت اقدام نموده و شناسه رهگیری ماینر را از آن سامانه دریافت و بر روی دستگاه نصب نمایندوی دستگاه های ماینر ثبت نشده در سامانه جامع تجارت ایران را کالای قاچاق دانست و گفت: رعایت ضوابط تعیینی دولت در خصوص خرید، فروش، حمل و نگهداری دستگاه های استخراج رمرارز الزامی است (مانند فراورده های سوختی) و عدم رعایت این ضوابط در خصوص دستگاه های ماینر موجب می شود تا در صورت کشف، آنها را به عنوان کالای قاچاق ضبط کنند.

حامدی پارسا ادامه داد: در خصوص دستگاه های استخراج رمزارز نیز لازم است همه فعالان حوزه استخراج رمزارزها اعم از واردکنندگان، تولید کنندگان، عاملان تعمیرات، نصب و فروش و بهره برداری و … نسبت به ثبت دستگاه های در اختیار خود در سامانه جامع تجارت اقدام کرده و شناسه رهگیری ماینر را دریافت و بر روی دستگاه نصب کنند، کدپستی محل دستگاه با شناسه رهگیری باید در هر لحظه مطابقت داشته باشد.

وی افزود: در صورت عدم اقدام در این خصوص دستگاه های مکشوفه، حکم کالای قاچاق داشته و برابر مفاد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با متخلفان برخورد می شود و حتی اگر دستگاه تولید داخل بوده یا با مجوزهای قانونی وارد کشور شده باشد باز هم در حکم کالای قاچاق خواهد بود، لذا به تمامی فعالان حوزه استخراج قانونی رمزارز تاکید می شود تا نسبت به ثبت دستگاه های خود در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

وی اظهار کرد: برای دستگاه های استخراج رمزارز وارداتی نیز رعایت رتبه مصرف انرژی B و بالاتر و برای دستگاه های ماینر تولید داخل رعایت استاندارد اجباری ۲۲۸۰۰ و رتبه مصرف انرژی D و بالاتر الزامی است و در صورت کشف دستگاه های غیر استاندارد، کالای مربوطه توقیف و متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

مسوول پیگیری رمزارزها در شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: در مجموع از ابتدای شروع فعالیت های استخراج غیر قانونی رمزارز تا کنون در مشهد و دیگر شهرستان های استان هزار و ۵۵۰ محل استخراج غیرمجاز رمزارز با تعداد ۱۷ هزار دستگاه غیرمجاز کشف شده است که متخلفان علاوه بر پرداخت جریمه های سنگین و توقیف دستگاه های ماینر، به مراجع قضایی معرفی شده اند.

استخراج رمزارز، دیگر سودآور نیست

خرید و فروش ارزهای دیجیتال چندسالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا سابقه دارد و سایت‌های اطلاع رسانی بسیاری در زمینه تحلیل، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال در داخل و خارج از کشور راه اندازی شده است و در این خصوص به مردم مشاوره می‌دهند.

به هرحال تعداد ارزهای دیجیتال که از سال ۲۰۰۹ که نخستین رمز ارز تحت عنوان بیت کوین به بازار عرضه شد تا امروز افزایش یافته و گویا انقلاب دیگری در حوزه فناوری‌های دیجیتال در راه است؛ اما در بین تمام ارزهای دیجیتال، بیت کوین یا BTC توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است، به گونه‌ای که این ارز هم اینک در دنیا الگویی برای ارائه ارزهای دیجیتال جدید شده است، با این حال نمی‌توان گفت که بیت کوین برترین و بهترین ارز دیجیتال است.

لایت کوین یا Litecoin، اتریوم یا Ethereum، زی کش یا Zcash، دش یا DASH، ریپل یا Ripple، مونرو یا Monero، نئو یا NEO، کاردانو یا Cardano و کریپتوکارنسی از جمله ارزهای دیجیتال با ارزش دنیا محسوب می‌شوند که هریک از سوی فناوران در کشورهای مختلف به بازار عرضه شده است.

کارشناس اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی معتقد است که شاید پیش از این بازار استخراج رمزارز خوب و برای عده ای پرسود بود اما هر چه زمان بیشتر گذشته، سودآوری این بازار کاهش یافته است و متاسفانه عده ای که قبلا دستگاه های استخراج رمزارز را گرفته و نتوانسته بودند سود لازم را به دست آورند، این دستگاه ها را با سند جعلی به افرادی که نسبت به قوانین و ضوابط استخراج رمزارز و شرایط آن آگاهی ندارند، می فروشند.

برخی از آنان برگی طلایی با هولوگرام را به عنوان سند رسمی دستگاه های استخراج رمزارز معرفی کرده اند، در حالی که چنین سندی وجود ندارد و تنها سند براساس آنچه سامانه جامع تجارت معرفی کرده، فقط یک فاکتور است.اکبری اظهار کرد: برخی از آنان برگی طلایی با هولوگرام را به عنوان سند رسمی دستگاه های استخراج رمزارز معرفی کرده اند، در حالی که چنین سندی وجود ندارد و تنها سند براساس آنچه سامانه جامع تجارت معرفی کرده، تنها یک فاکتور است.

برخی شرکتهای مونتاژ کننده دستگاه های استخراج رمزارز که بعضا از اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز پروانه بهره برداری دارند، اقدام به خرید دستگاه های استخراج رمزارز از سطح شهر کرده و بعد از زدن برچسبی بر روی دستگاه، آنرا قانونی معرفی کرده و به مردم عرضه می کنند.

مجری جمع آوری دستگاه های استخراج رمزارز در شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد معتقد است که دستگاه های استخراج رمزارز با کارکرد پایین، از سود لازم برای خریدار یا استخراج کننده رمزارز برخوردار نیست، ارز مجازی با دلار در دنیا تعیین قیمت می شود، از سوی دیگر استخراج رمزارز به ویژه بیت کوین کار راحتی نیست، و باید چندین دستگاه فعالیت داشته باشند تا یک رمزارز استخراج شود.

حسن نژاد افزود: از سوی دیگر قیمت دستگاه های استخراج رمزارز نسبت به گذشته کاهش شدیدی داشته است، کسانی که قبلا دستگاه ها را خریداری کرده بودند، آنها را در گرانترین حالت ممکن تهیه نموده اند و هر چقدر استخراج رمزارز بیشتر انجام گیرد، سهم افراد از رمزارز کمتر می شود به عبارت دیگر ظرفیت استخراج رمزارز محدود بوده و هر چه می گذرد “سختی شبکه” برای فرد بیشتر می شود.

وی بیان کرد: با این حال مردم باید قوانین را دانسته و نسبت به خرید دستگاه استخراج رمزارز و معامله آن به صورت قانونی عمل کنند تا مشمول جریمه های سنگین نشوند، در شرایط فعلی هم قیمت دستگاه ها و هم قیمت ارز مجازی کاهش شدیدی یافته است و فقط دستگاه های استخراج رمزارز با کارکرد بالا سود مطلوبی دارند و افرادی که وارد کسب و کار استخراج رمزارز می شوند باید تخصص لازم را داشته باشند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید