هوش مصنوعی سخن ۵۰ درصد مقالات کنفرانس بین‌المللی کامپیوتر در مشهد است

استادیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی مهندسی کامپیوتر گفت: بیش از ۵۰ درصد مقالاتی که امروز، چهارشنبه در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی کامپیوتر و دانش (ICCKE ۲۰۲۳) ارائه می شود با موضوع هوش مصنوعی و کاربردهای آن است که نشان از علاقه وافر شرکنندگان به این حوزه دارد.

به گزارش اعتمادساز، سارا ارشادی نسب روز چهارشنبه در حاشیه آغاز برگزاری این کنفرانس ۲ روزه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به علاقه وافر شرکت کنندگان به هوش مصنوعی افزود: ۲۲۲ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس رسیده است که ۲۰ مقاله آن از استادان دانشگاه های خارج کشور است.

وی با اشاره به اینکه داوری مقالات رسیده به کنفرانس مزبور در پنج مرحله و توسط استادان دانشگاه های ایران و خارج از کشور در کمیته علمی صورت گرفت، ادامه داد: تعداد ۱۰۵ مقاله برای ارائه به صورت سخنرانی در گروه های مختلف این کنفرانس به صورت حضوری و مجازی پذیرش شده است.

استادیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر این کنفرانس با برگزاری منظم هر ساله جایگاه بسیار مناسبی را در بین مخاطبان ملی و بین المللی پیدا کرده است و شاهد استقبال بی نظیر استادان و دانشجویان رشته های دیگر از این کنفرانس علمی هستیم که این وظیفه ما را در برگزاری بهتر اینگونه همایش ها سخت تر می‌کند.

وی بیان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین مرکز علمی شرق کشور در حوزه علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و کاربردهای مختلف این رشته در علوم دیگر شناخته شده است و سعی ما در این کنفرانس تبادل اطلاعات و ارائه آخرین دستاوردهای علمی این حوزه با شرکت کنندگان است.

ارشادی نسب ارتباط دانشگاه و دانشجویان با حوزه های مختلف صنعت را یکی دیگر از موضوعات در دست پیگیری عنوان کرد و افزود: به همین دلیل در دوره های گذشته مسابقاتی با هدف آشنایی دانشجویان با صنعت برگزار شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ” کاوشگر هوشمند قنات در گناباد” و ” شناسایی مرغ سالم از معیوب با استفاده از هوش مصنوعی در مرغداری ها” در دوره های گذشته برگزار شد و این مسابقه باعث جذب تعداد بسیاری از دانشجویان به بازار کار شد.

دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی کامپیوتر و دانش گفت: کنفرانس امسال در ۲۱ نشست تخصصی برای ارائه مقالات برگزار می شود که از این میان تعداد هشت نشست در زمینه یادگیری ماشین ، ۶ نشست در زمینه بینایی ماشین، چهار نشست در زمینه امنیت و شبکه های کامپیوتری ، یک نشست در زمینه نرم افزار و یک نشست در زمینه معماری کامپیوتر و طراحی دیجیتال برگزار می شود.

وی مهمترین محورهای این کنفرانس را شامل ماشین بینایی و کاربردهای آن شامل پردازش تصویر، پردازش تصویر پزشکی، تشخیص بصری و طبقه بندی تشخیص و نمایه سازی و تجزیه و تحلیل و پردازش ویدئو عنوان کرد.

به گفته وی، همچنین در موضوع یادگیری ماشین و کاربردهای آن، فراگیری ماشین، شبکه های عصبی یادگیری عمیق و روش های هسته ای، تشخیص الگو و کاربردها و مدل های گرافیکی احتمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارشادی نسب بیان کرد: محاسبات نرم و محاسبات تکاملی و روش های بهینه‌سازی فرا ابتکاری، مهندسی نرم افزار و دانش، هندسه محاسباتی، محاسبات انسانی و سیستم های جمع سپاری، مهندسی نرم افزار، شامل وب معنایی و NLP، بیوانفورماتیک، تجزیه و تحلیل داده ها، شبکه کامپیوتری و امنیت، شبکه های بی سیم Ad-hoc و حسگر، امنیت کامپیوتر و رمز شناسی، مدیریت اعتماد و امنیت نرم، کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در شبکه هوشمند، اینترنت اشیا، شهر هوشمند و مخابرات هوشمند، شبکه و رایانش ابری از دیگر موضوعات این کنفرانس است.

سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی کامپیوتر و دانش (ICCKE ۲۰۲۳) به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد امروز آغاز و فردا پنجشنبه به کار خود پایان می‌دهد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید