“هوبره” بازگشته از امارات در پناهگاه حیات وحش سبزوار رها شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: یک قطعه هوبره، از پرندگان کمیاب مورد حمایت و حفاظت سازمان محیط زیست، پس از بازگرداندن از امارات متحده عربی و طی دوران تیمارداری، در پناهگاه حیات‌وحش شیراحمد این شهرستان رهاسازی شد.

به گزارش اعتمادساز، محمدرضا بسملی اظهار کرد: این قطعه هوبره حلقه‌گذاری شده مربوط به طرح احیای “هوبره آسیایی” در امارات متحده عربی اخیرا به مرکز همیاری، تحقیقاتی و بازپروری حیات وحش حکیم سبزواری تحویل شده بود که معاینات اولیه در خصوص وجود عارضه میوپاتی عضلانی و مسمومیت با اسید لاکتیک ناشی از خستگی و پرواز طولانی مدت و زمین گیری بر روی آن صورت گرفت.

وی افزود: این هوبره پس از اینکه مدتی زیر درمان و تیمار قرار گرفته و مکمل تراپی و بازتوانی شد، با تایید سلامت عمومی و توانایی پرواز و رهاسازی، امروز در زیستگاه طبیعی خود در پناهگاه حیات وحش شیر احمد سبزوار رها شد.

هوبره پرنده‌ ای زیبا است که در طبقه بندی حفاظتی مهره داران ایران، گونه در معرض خطر انقراض و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت ( IUCN ) به عنوان گونه‌ آسیب‌ پذیر معرفی شده است.

تپه ماهورها، کویرها و نواحی بیابانی در ۱۶ استان کشور زیستگاه این پرنده زیبا و نادر محسوب می شود.

پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، روباه، کاراکال، گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی نظیر بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری در مناطق حفاظت‌شده “ریوند، پروند و شیراحمد” شهرستان سبزوار هستند.

۲ منطقه حفاظت‌ شده “شیراحمد” و “پَروَند” با مجموع مساحت ۳۹ هزار هکتار و همچنین مناطق شکارممنوع ریوند و “کمرقلعه” با گستره ۱۰۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های سبزوار، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی قرار دارند.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید