همایش استانی امداد و نجات حیات وحش در تربت حیدریه برگزار شد

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی از برگزاری همایش استانی امداد و نجات حیات وحش و به‌کارگیری سلاح بیهوشی، آشنایی با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در تربت حیدریه خبر داد.

به گزارش اعتمادساز، مهدی اله‌پور امروز، دهم آبانماه در حاشیه سفر به شهرستان تربت‌حیدریه با بیان اینکه این همایش یک روزه به صورت تئوری و عملی مخصوص کارشناسان و محیط‌بانان حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی برگزار شد، افزود: در قسمت عملیاتی این رزمایش اعضاء حاضر در این دوره، مواردی همچون اجرای پست‌های قرنطینه‌ای، آموزشی، ضدعفونی، نمونه‌گیری و عملیات زنده گیری پستانداران را به‌ صورت میدانی آموزش دیدند.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه محیط‌بانان در صف اول حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی و دیده‌بانی در مناطق و زیستگاه‌های طبیعی استان قرار دارند و نیز در هنگام مواجهه با تلفات حیات وحش و حوادث طبیعی و تهدیدات زیستی نیاز به واکنش سریع و عملی و اعلام سریع گزارش تهدید به مراجع ذیصلاح را دارند، این دوره به منظور افزایش توان علمی و عملی برگزار شد.

اله‌پور بیان کرد: حضور به موقع و گزارش سریع حوادث و تهدیدات در حاشیه مناطق تحت مدیریت باعث کاهش خطرات برای جوامع محلی خواهد شد که ارتباط مستقیم با پدافند زیستی از زیر مجموعه‌های حوزه پدافند غیر عامل دارد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان اداره دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان توضیحاتی بیان کردند و حاضرین جلسه با آموزش نحوه‌ استفاده از سلاح بیهوشی، توسط دامپزشک اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان آشنا شدند.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در ادامه گفت: محیط‌بانان در صف اول حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی و دیده‌بانی در مناطق و زیستگاه‌های طبیعی استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی با ۴۲ منطقه تحت مدیریت، رتبه نخست کشور را از حیث تعداد مناطق حفاظت شده به خود اختصاص داده است، بیان کرد: هم اکنون هر محیط‌بان ۱۸ هزار هکتار از مناطق حفاظت شده را صیانت می‌کند و با توجه به کمبود نیروی انسانی که در حال حاضر در استان داریم به حمایت و پشتیبانی‌های تمامی شهروندان و سمن‌های زیست‌محیطی نیازمندیم.

اله‌پور با اعلام اینکه اکنون ۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست این استان قرار دارد، تصریح کرد: خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: رزمایش پدافند غیرعامل امداد و نجات حیات وحش و به‌کارگیری سلاح بیهوشی، آشنایی با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی، با حضور رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی، مسئول پدافند غیرعامل اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، پرسنل یگان حفاظت و کارشناسان محیط‌زیست شهرستان‌های نیمه جنوبی استان خراسان رضوی، با همکاری دامپزشکی شهرستان تربت‌حیدریه و دیگر ادارات مربوطه این شهرستان مانند هلال‌احمر، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه، در شهرستان تربت‌حیدریه و در دو محور تئوری و عملی برگزار شد.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید