هلال‌احمر ایران آماده ارسال کمک‌های درمانی به زلزله‌زدگان افغانستان است

دبیر کل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: این جمعیت با استفاده از همه ظرفیتهایی که دارد، آماده ارسال کمک‌های درمانی بیشتر به مناطق زلزله‌زده هرات افغانستان است.

به گزارش اعتمادساز، یعقوب سلیمانی روز سه شنبه در حاشیه سفر به تایباد و مرز دوغارون افزود: در صورت درخواست از سوی کشور افغانستان، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آماده ارسال کمک های درمانی و غذایی به مناطق زلزله زده ولایت هرات این کشور است.

وی ادامه داد: هلال احمر همچنین آمادگی برپایی یک بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله زده را دارد و کمک های مردمی از طریق درگاه های اعلامی هلال احمر در حال جمع آوری است.

دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور اظهار کرد: با اعلام درخواست از سوی همتای افغانستانی در ۴۸ ساعت گذشته، تعداد ۱۰ تیم عملیاتی و امدادی مجهز به ولایت هرات اعزام شد و در سه نقطه آسیب دیده مستقر شدند.

وی گفت: امکاناتی نظیر چهار هزار تخته پتو، ۵۰۰ دستگاه چادر اسکان، ۵۰۰ بسته غذایی ۱۰ روزه، هفت قلاده سگ تجسس و چهار دستگاه زنده یاب به علاوه خودورهای امداد و نجات به همراه تیم اعزامی ارسال شد.

سلیمانی تصریح کرد: تلاش و برنامه ریزی امدادگران اعزامی ایران به افغانستان، رضایتمندی مردم و مسوولان این کشور دوست و همسایه که روابط دیرینه ای با ایران دارد را به دنبال داشته است.

وی ضمن تسلیت به مردم افغانستان به خاطر جان باختن هموطنانشان در این زلزله گفت: جمعیت هلال احمر طبق اصول تعریف شده خود در جهت کاهش آلام بشری تلاش خواهد کرد.

دبیر کل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به همراه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی جهت بررسی میدانی اوضاع مناطق زلزله زده و بازدید از عملیات امدادگران ایرانی عازم ولایت هرات افغانستان شد.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

نخستین زلزله افغانستان (روز شنبه، ۱۵ مهرماه) با قدرت ۶.۳ ریشتر در عمق هفت کیلومتری سطح زمین در شمال هرات، منطقه «قره‌باغ» افغانستان به وقوع پیوست و دومین زمین لرزه در ساعت ۱۰ و ۱۹ دقیقه و ۴۵ ثانیه به قدرت ۵.۶ ریشتر و در عمق ۲۰ کیلومتری زمین در منطقه «تیرپل» در شمال افغانستان رخ داد.

بنا به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، همچنین ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه و یک ثانیه روز شنبه، زمین لرزه سوم در منطقه “کوهستان” در شمال هرات به بزرگی ۴.۱ ریشتر و در عمق ۱۵ کیلومتری زمین ثبت شد و چهارمین زمین لرزه نیز با شدت ۶.۵ ریشتر در ساعت ۱۰ و ۴۲ دقیقه و ۵۳ ثانیه در عمق ۲۱ کیلومتری زمین در منطقه “گوریان” هرات به ثبت رسید.

این پس لرزه نیز مشهد و شهرستانهای شرقی استان خراسان رضوی را لرزاند، به طوریکه در برخی از مناطق مردم سراسیمه به خیابانها آمدند.

کانون این زمین لرزه در فاصله ۲۸۱ کیلومتری شهر مشهد و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر هرات افغانستان بوده است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید