هدف‌گذاری برای افزایش سهم بخش خصوصی ایران در اقتصاد افغانستان

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان از هدفگذاری برای افزایش سهم بخش خصوصی کشورمان در اقتصاد افغانستان خبر داد.

به گزارش اعتمادساز، طی روزهای گذشته، هیأتی اقتصادی و تجاری به ریاست استاندار خراسان رضوی و متشکل از ۸۵ نفر از مدیران ارشد اقتصادی استان و کارشناسان این حوزه، راهی کابل شدند تا در جهت بررسی شرایط همکاری‌های دوجانبه و افزایش تعاملات با طرف افغانستانی، با مسئولان و فعالان اقتصادی این کشور به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند. در این سفر، تعدادی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران و سایر استان‌ها در حوزه‌های مختلف دارو، پزشکی، تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک، کشاورزی و زراعت و ترانزیت، خدمات گردشگری سلامت، آژانس‌های مسافرتی، سرمایه گذاران معدنی، تولیدکنندگان مواد غذایی و شرکت‌های ساختمانی مسئولان استان را همراهی می‌کردند.

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان درباره بخشی از دستاوردهای این سفر چند روزه گفت: سفر به افغانستان در شناخت اقتصاد و نیازهای این کشور به منظور افزایش سهم ایران در اقتصاد این کشور موثر است. هدف اصلی ما از این سفر، ارزیابی شرایط اقتصادی افغانستان از نزدیک بود. این رویداد تا حد زیادی نگرانی‌های موجود فعالان اقتصادی ایران را کاهش داد و با دیدگاه‌های مسئولان افغانستان آشنا شدیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد به جمع بندی جامعی در خصوص نحوه تعامل با افغانستان پس از تحولات رخ داده در این کشور برسیم. خوشبختانه در حال حاضر امنیت در افغانستان برقرار است؛ اما متاسفانه به دلیل شرایط موجود، فقر و بیکاری در این کشور همچنان مشهود است. با این حال، طرح‌های زیربنایی خوبی در این کشور در دست اقدام بوده و قوانین و مقررات نیز در جهت حمایت از تولید وضع شده است.

سیادت با بیان اینکه آینده اقتصادی افغانستان رو به بهبود است، تصریح کرد: ما باید به عنوان فعالان اقتصادی در کشور همسایه هرچه سریع‌تر سهم و نقش خود را در مسیر آبادانی این کشور مشخص کنیم. قطعا این سفر و سفرهای مشابه می‌تواند ما را در این مسیر یاری کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به دیدارهایی که هیات تجاری خراسانی در افغانستان داشتند، تشریح کرد: در ابتدای این سفر با نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در افغانستان، سرپرست سفارت و معاون وی و تعدادی از مسئولان افغانستان از جمله سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و وزیر تجارت این کشور دیدار شد و در خصوص شرایط اقتصادی افغانستان و ارائه پیشنهادات و راهکارها به منظور افزایش تعاملات فی مابین بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

سیادت افزود: همچنین نشست‌های B۲B در یکی از هتل‌‌های کابل برگزار شد، در این نشست‌ها حدود ۱۶۰ نفر از فعالین اقتصادی افغانستان، روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های اقتصادی حضور داشتند و به همراه سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، معاون وزارت تجارت افغانستان، سرپرست سفارت ایران و رایزن تجاری افغانستان در تهران، در خصوص شرایط عمومی افغانستان و انتظارات طرفین نکاتی را مطرح کردیم. علاوه بر این، هیات ایرانی از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی افغانستان بازدید به عمل آوردند. از استان نیز فیروز ابراهیمی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و همچنین نماینده انجمن بین‌المللی شرکت‌های حمل و نقل خراسان رضوی نیز در این جلسات حضور داشتند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان اظهار کرد: در ادامه جلسات متعددی میان تجار ایران و افغانستان در مباحث ترانسفر، ساخت‌و‌ساز و مصالح ساختمانی، انرژی و معادن برگزار و قول‌های مساعدی برای افزایش همکاری‌های مختلف داده شد.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه این سفر، جلسه‌ای با حضور وزیر معادن و پترولیم افغانستان در خصوص معادن جدید و برگزاری مناقصات معادن این کشور برگزار شد و توضیحاتی در رابطه با حجم، نوع و مقدار معادن زیرزمینی افغانستان از جمله ذغال‌سنگ، سنگ آهن، مس، سرب و… ارائه گردید و فعالان اقتصادی ایران نیز در این رابطه خواستار تسهیل واگذاری‌ها و تعدیل شرایط شدند.

سیادت ادامه داد: در حاشیه این سفر نیز، نشست‌هایی با حضور وزیر اقتصاد افغانستان، معاون وزیر صحه عامه، وزیر کشاورزی و زراعت و وزیر صنایع و تجارت این کشور برگزار شد و طرفین به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: در حاشیه جلسه‌ای که با وزیر صنایع و تجارت، وزیر کشاورزی و رئیس راه آهن افغانستان داشتیم، تفاهم‌نامه‌ای بین نماینده کنسرسیوم ایرانی درخصوص راه آهن افغانستان و رئیس راه آهن این کشور منعقد شد. همچنین، بعد از حضور وزیر صحت افغانستان در مناطق زلزله‌زده، با معاون وی دیدار و گفت‌و‌گویی داشتیم که در بحث گردشگری سلامت به طور مفصل بحث و گفت‌وگو شد.

سیادت با بیان اینکه این جلسات، با حضور پررنگ تجار و مسئولان اقتصادی افغانستان همراه بود، تصریح کرد: با درخواست و تاکید ما مقرر شد، به زودی طرف افغانستانی اتاق مشترک ایران و افغانستان فعال شده و با طرف ایرانی تعامل داشته باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان یادآور شد: در زمان برگشت به ایران در محل پاویون فرودگاه نیز جلسه‌ای با وزیر خارجه افغانستان و معاون وزیر اقتصاد این کشور که از سفر ۱۷ روزه دوره‌ای به روسیه، چین و امارات بازمی‌گشتند، برگزار کردیم. بسیاری از مباحث مهم از سوی استاندار خراسان رضوی و معاون اقتصادی وی مطرح شد و مسئولان افغانستانی نیز بر حسن همجواری و وجود فضای مناسب، آرام و آماده این کشور برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی تاکید کردند.

در بخشی از این سفر، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی طی دیداری که با وزیر معادن افغانستان داشت، پیشنهاد راه اندازی کنسرسیوم مشترک جهت اکتشاف و استخراج معادن افغانستان در قالب یک برنامه راهبردی ده ساله از سوی استان خراسان رضوی را مطرح کرد.

سفر سه روزه هیأت تجاری استان خراسان رضوی به کابل، پایتخت افغانستان، به همت شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد و معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی طی روزهای ۱۶ الی ۱۹ مهرماه به سرپرستی استاندار خراسان رضوی انجام شد.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید