نیشابور ۱۱ تن زعفران خشک برداشت کرد

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال زراعی جاری با توجه به شرایط اقلیمی خاص به طور متوسط پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار ۳ کیلوگرم زعفران برداشت شود و سهم شهرستان از تولید امسال حدود ۱۱ تن زعفران خشک است.

به گزارش اعتمادساز، علی مبارکی اظهار داشت: سطح زیرکشت گیاه ارزشمند زعفران در شهرستان نیشابور 4 هزار و 82 هکتاراست و معمولاً در مناطق مرکزی، میان جلگه کشت می‌شود و با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از 16 هزار نفر روز، میزان درآمد ناخالص کشاورزان شاغل در این بخش، مبلغی بالغ بر 7 هزار و 140 میلیون ریال است.

وی افزود: با وجود تغییرات اقلیمی و همچنین کاهش شدید بارندگی می‌توان با انجام توصیه‌های فنی جهت تغذیه، آبیاری به موقع، برداشت و فرآوری اصولی و بهداشتی محصول، در بالا بردن کیفیت محصول تولیدی تأثیر بسزایی داشت.

مبارکی یادآور شد: در سال زراعی جاری، با توجه به شرایط اقلیمی خاص به طور متوسط پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار3 کیلوگرم زعفران برداشت شود و سهم شهرستان از تولید امسال حدود 11 تن زعفران خشک است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور افزود: گل‌های زیبا و فیروزه زعفران، با توجه به ویژگی‌های خاص, نیاز آبی کمتر, درآمد بیشتر و کمترین مدیریت داشت, پهنه اراضی نیشابور را نیز در برگرفته و در این شهرستان با استقبال کشاورزان مواجه شده است.

مبارکی، در رابطه با کاهش شدید محصول زعفران در سال جاری گفت: زعفران گیاهی است با نیاز آبی کم و به شدت تحت تأثیر دما و رطوبت، سه عامل اصلی یعنی سرمای کم‌سابقه دی ماه سال گذشته که در بعضی از مناطق تا منفی 29 درجه سانتی‌گراد رسید باعث شد سطح سبز گیاه آسیب ببیند و از طرفی به دلیل یخ زدن خاک فعالیت ریشه‌ها تا اواسط بهمن ماه متوقف شد و نهایتا پیازها در مزارع کوچک شد.

وی در ادامه دلایل کاهش محصول زعفران بیان کرد: کاهش شدید بارندگی در اسفند و فروردین ماه و همچنین بالا بودن دمای تابستان و تشکیل جوانه‌های گل رو در پیازها مختل شد و در نهایت بالا بودن دما در مهرماه که برای گل‌دهی زعفران باید کاهش یابد تا خروج گل‌ها از خاک انجام شود تأمین نشد و تمامی این عوامل به دلیل تغییر اقلیم سبب شد با توجه به بازدیدهای میدانی برآورد شود که امسال حداقل 60 درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید