نوسازی بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ واحد در بافت فرسوده خراسان رضوی

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: برنامه نوسازی استان ۵۶ هزار و ۲۳۶ واحد بوده که در حال حاضر ۲۱ هزار و ۵۷۴ واحد نوسازی در بافت فرسوده انجام شده است.

به گزارش اعتمادساز، سمانه نصرالهی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: شرکت بازآفرینی شهری در موضوع بافت فرسوده، سکونتگاه غیر رسمی و بافت‌های تاریخی ورود پیدا می‌کند. ۱۱.۵ درصد از بناهای ناپایدار کشور در استان خراسان رضوی قرار دارد و شهرهای استان ما بافت فرسوده بیشتری را پوشش می‌دهند.

وی افزود: در هفته دولت سال گذشته محدوده بافت فرسوده ۳۱ شهر استان مصوب شده بود، بنابراین ما کلیه شهرداری‌ها را مجاز کردیم تا مطالعات بافت فرسوده خود را انجام و به مراجع ذی‌صلاح ارائه دهند. در حال حاضر ۷۰ شهر استان محدوده مصوب دارند.

نصرالهی بیان کرد: ما بسته‌های جامع تشویقی در حوزه اعطای تسهیلات مالی ارزان‌قیمت، تخفیفات شهرداری، زمین معوض، کاهش زمان صدور پروانه و معافیت یا کاهش هزینه‌های مالیاتی و بیمه‌ای را جهت تسریع در روند نوسازی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده پیشنهاد می‌دهیم که این بسته‌ها متفاوت است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تسهیلات مالی ارزان‌قیمت در شهر مشهد ۴۵۰ میلیون تومان و اطراف حرم ۶۰۰ میلیون تومان بوده که ۱۵۰ میلیون تومان آن صفر درصد و مابقی ۱۸ درصد است. این وام برای شهرستان‌ها نیز ۳۵۰ میلیون تومان بوده که ۱۵۰ میلیون تومان صفر درصد و ۲۰۰ میلیون تومان باقیمانده ۱۸ درصد است.

وی ادامه داد: ۴۰۵۱ واحد برای وام ارزان‌قیمت معرفی شده‌اند که برای ۳۴۲۰ واحد منجر به قرارداد شده است و ۸۵ درصد تحقق برنامه داشته‌ایم. در کنار این بسته، ودیعه مسکن را نیز داریم که در مشهد ۱۲۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها ۹۰ میلیون تومان است. وام ودیعه مسکن به تازگی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه نوسازی استان ۵۶ هزار و ۲۳۶ واحد بوده که در حال حاضر ۲۱ هزار و ۵۷۴ واحد نوسازی در بافت فرسوده انجام شده است، عنوان کرد: خراسان رضوی در کشور رتبه دو عملکرد پروانه و رتبه یک درصد تحقق برنامه را دارد. از ابتدای دولت سیزدهم ۹۱ درصد عملکرد نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری استان محقق شده است. خراسان رضوی جزو ۱۰ استان برتر از نظر آمار نوسازی در محلات هدف است و رتبه دو عملکرد نوسازی را بعد از استان تهران در کشور دارد.

وی تصریح کرد: برنامه بعدی ما در زمینه نوسازی ترویج بسته‌های تشویقی نوسازی مسکن در محلات هدف است. جلساتی با شهرداری‌ها در اداره کل برگزار شده است. ما بسته‌های تشویقی محلات هدف را به صورت بومی برای هر شهر آماده می‌کنیم که به کمیسیون ماده ۵ و بعد شورای عالی شهرسازی معماری ارائه شود.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید