نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان: طالبان نمی‌توانند افغانستان را ماهرانه مدیریت کنند

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد که طالبان نمی توانند افغانستان را ماهرانه مدیریت کنند، چرا که آنها پرسنل ندارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ضمیر کابلوف نماینده ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه این کشور امروز چهارشنبه در گفتگوی ویژه با اسپوتنیکِ افغانستان اعلام کرد که بدون شک طالبان از نظر ایدئولوژیک و سیاسی تغییر کرده اند. اینکه آنها کشور را نمی‌توانند ماهرانه مدیریت کنند و ساده‌تر بگویم، بد مدیریت می‌کنند، واضح است آنها پرسنل ندارند.

نماینده رییس جمهور روسیه و مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه این کشور در این مصاحبه گفت: آنها هر از گاهی متوجه می‌ شوند و از متخصصان افغانستانی می خواهند که برگردند. ما در مورد آن جوانان دزد صحبت نمی کنیم که از آمریکا و اروپا آمده بودند تا همراه با دولت دزدی کنند. خیر. ما در مورد افغان های عادی میهن پرست، متخصصان و جوانانی صحبت می کنیم که می خواهند به میهن خود خدمت کنند.

این مقام روسی در ادامه اضافه کرد: طالبان باید در ابتدا شرایط راحتی را برای آنها ایجاد کنند تا بتوانند به طالبان در مدیریت کشور و اقتصاد کمک کنند. برای انجام این کار، طالبان باید یک محیط سیاسی- اجتماعی راحت ایجاد کنند و ما دوباره به فراگیر بودن (حاکمیت در افغانستان) باز می گردیم.

ضمیر کابلوف در این مصاحبه ادامه داد: این افراد باید احساس کنند که از آنها فقط به عنوان اجیر برای اجرای کارهای خاص استفاده نمی شود. خیر. پشت سر آنها باید نوعی نیروی قومی- سیاسی در دولت (افغانستان) وجود داشته باشد.

این در حالیست که «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان ساعاتی پیش اعلام کرده بود که این گروه امیدوار است مسکو دولت جدید افغانستان رابه رسمیت بشناسد.

سخنگوی طالبان همچنین گفت که این گروه در صدد تعیین سفیر خود در مسکو است.

مجاهد با اشاره به کمک های روسیه به این کشور گفت: مسکو بارها کمک های بشردوستانه به افغانستان ارسال کرده است و ما نیز بابت آنها تشکر کرده ایم. مردم افغانستان همچنان نیازمند کمک و پشتیبانی هستند چرا که به تازگی جنگ و درگیری را پشت سر گذاشته اند. مردم ما با مشکلات اقتصادی و بحران اقتصادی طولانی مدت روبرو هستند و ما از مسکو انتظار یاری بیشتری در این زمینه داریم.

روسیه اخیرا محموله های کمک های بشردوستانه را از طریق هواپیماهای ترابری نیروی هوایی کشور به افغانستان منتقل کرده است.

درخواست طالبان برای به رسمیت شناخته شدن در حالی مطرح می شود که پیشتر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست سالانه خبری خود و در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک درباره احتمال به رسمیت شناختن طالبان، اعلام کرد که روسیه در حال همکاری با همه شرکای بین المللی اش است تا به یک تصمیم تحکیم و تثبیت شده در این زمینه دست یابد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که پوتین در ماه اکتبر اعلام کرده بود که در صورت ادامه بهبود وضعیت در افغانستان، ممکن است طالبان از فهرست سازمان های تروریستی حذف شود.

دیدگاهتان را بنویسید