نماینده مجلس: افزایش سهم مالیات در بودجه وابستگی کشور به نفت را کاهش داد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش سهم مالیات در بودجه وابستگی کشور به نفت را کاهش داد، گفت: میزان سهم نفت در تامین بخش درآمدی بودجه به نسبت افزایش مالیات کاهش یافته است.

به گزارش اعتمادساز، محسن زنگنه افزود: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد درآمدهای دولت از طریق دریافت مالیات، حدود ۲۰ درصد بوسیله انتشار اوراق بهادار و بقیه از طریق فروش نفت تامین می شود.

وی موضوع عدم وابستگی بودجه کشور به نفت در سالهای پیش رو را غیر واقعی دانست و ادامه داد: متاسفانه نتوانستیم سهم فروش نفت را در بودجه کاهش داده و وابستگی به نفت را کاهش دهیم.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته شکل فروش را تغییر داده ایم، به طور مثال دولت به جای فروش نفت موضوع تهاتر نفت را در بودجه جایگزین کرده است.

زنگنه ادامه داد: برخی سالها که سهم نفت و فرآورده های آن در بودجه کاهش داشته به دلیل افزایش مصرف داخلی بنزین و کاهش صادرات آن بوده است و گاهی نیز بواسطه تحریم نتوانستیم نفت خود را بفروشیم، لذا نباید کاهش صادرات نفت به دلایل ذکر شده را کاهش سهم نفت در بودجه تلقی کرد.

وی از عدم اهتمام دولت های مختلف به کاهش سهم نفت در بودجه انتقاد کرد و گفت: البته در این میان یک راهکار مناسب افزایش تولید و صادرات فرآورده های پتروشیمی به جای افزایش صادرات نفت است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ سقف درآمدهای مالیاتی از ۷۴۸ هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۲ با افزایش ۵۰ درصدی و رشد ۳۷۰ هزار میلیارد تومانی به یک هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان خواهد رسید.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید