نظام خرده مالکی زیان کشاورزان تربت‌حیدریه را چند برابر کرده است

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش جلگه رُخ شهرستان تربت‌حیدریه با اشاره به وقوع خشکسالی‌های چند ده ساله در این خطه که موجب کاهش میزان تولید محصولات باغی و زراعی شده‌ است گفت: در این بین، نظام خرده مالکی حاکم نیز مزید بر علت و مانع اجرای سیستم‌های نوین آبیاری شده‌ است.

به گزارش اعتمادساز، سیدمحمد نجفی روز دوشنبه در کارگاه آموزشی – ترویجی که برای کشاورزان جلگه رُخ برگزار شد با اشاره به تعداد ۲۰۲ حلقه چاه در این خطه افزود: از این میزان تعدادی در مالکیت کشاورزان خرده مالک است که هر چند می‌توانند به صورت یک جا سیستم نوین آبیاری را اجرا کنند اما بحث ارث و میراث به آنها چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و لذا تنها تعداد محدودی مالک‌ کل در اراضی خود از سیستم‌های جدید پیروی کرده و از منافعش بهره‌مند شده‌اند.

وی سطح زیرکشت اراضی کشاورزی و باغداری در جلگه‌ رخ را بین ۳۲ تا ۳۵ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد:از این میان حدود ۲۰ هزار هکتار قابلیت اجرای آبیاری نوین را دارد که تاکنون در ۱۴ هزار هکتار آن، چنین سیستمی اجرا شده‌ است.

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش جلگه رُخ افزود: هم اکنون با احتساب سه بخش مرکزی، کدکن و بایگ، ۵۵ درصد از اراضی شهرستان تربت‌حیدریه به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و از این نظر جایگاه نخست را در استان خراسان رضوی کسب کرده‌ است.

نجفی افزود: انتقال آب اگر با لوله باشد راندمان انتقال به صد در صد نزدیک می شود مثلا راندمان انتقال آب با لوله پلاستیکی تقریبا ۹۰ درصد است و به طور کلی راندمان آب در شیوه‌های نوین آبیاری افزون بر ۸۰ درصد است اما در شیوه آبیاری سنتی راندمان آب ۴۰ درصد است.

وی در ادامه تعداد بهره‌برداران کشاوزی این خطه را هفت هزار نفر عنوان و اظهار کرد: امسال اراضی زیرکشت زعفران در رُخ حدود سه هزار و ۲۰۰ هکتار است و با توجه به خشکسالی، پیش‌بینی ما کاهش ۵۰ درصدی برداشت نسبت به سال قبل است.

بخش رخ با داشتن ۵۲ روستا یکی از بخش های مهم کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه محسوب می‌شود و کشاورزی و دامداری بخش اصلی محل درآمد مردم این منطقه است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید