نشست هیات تجاری خراسان رضوی با مسئولان مرکز توسعه صادرات روسیه برگزار شد

نشست هیات تجاری خراسان رضوی به ریاست استاندار با مسئولان مرکز توسعه صادرات روسیه امروز دوشنبه،۶ آذرماه در مسکو برگزار شد.

به گزارش اعتمادساز، هیات تجاری خراسان رضوی متشکل از مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، راه‌آهن، جهاد کشاورزی، گمرک، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی، مدیران و فعالان اقتصادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، ۲ نفر از اعضای هیئت رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان از یکشنبه در روسیه به سر می‌برد.

امیررضا رجبی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در دومین روز از سفر هیئت تجاری استان به روسیه گفت: این نشست با «نیکی شینا» رئیس مرکز توسعه صادرات روسیه برگزار شده است.

وی افزود: در این نشست مشکلات فعالان اقتصادی دو کشور ایران و روسیه در روابط تجاری مطرح و پیشنهادهایی برای توسعه آن ارائه شد.

جمعی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی، یکشنبه پنجم آذرماه سال جاری در قالب هیاتی به ریاست استاندار به روسیه سفر کرده‌اند. در سفر این هیئت که در چهارچوب دیپلماسی استانی در راستای توسعه مناسبات ایران و روسیه صورت گرفته است، مذاکراتی با بخش‌های دولتی و نیز نشست‌های رودررو فعالان بخش خصوصی مسکو و استان «چلیابینسک» برنامه‌ریزی شده است.

گذرگاه شمال-جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل‌ونقل بار بود، در طول سال‌های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه‌ بخش بود، این است که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سنت پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما گذرگاه ایران در این مسیر تنها ۷۲۰۰ کیلومتر است که بهره‌گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد.

این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی روسیه-دریای خزر-ایران را شامل می‌شود.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل‌کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال-جنوب است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال-جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه‌برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید