نشست اسلو؛ نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان: برای تشکیل دولت فراگیر بر طالبان فشار وارد شود

همزمان با آغاز مذاکرات اوسلو در ناروی، دفتر نماینده‌گی‌های دیپلماتیک افغانستان اعلام کرده است که توقع دارند که در این نشست نماینده‌گان کشورهای قدرتمند برای تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق بشر در افغانستان بر طالبان فشار وارد کنند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، دفتر نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در روز شنبه، ۲ دلو با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نشست اوسلو در حالی برگزار می‌شود که افغانستان در بحران شدید بشری قرار دارد و مردم این کشور در ترس، وحشت و ناامیدی به سر می‌برند.

این دفتر افزوده است که عدم دسترسی به خدمات اساسی بیش از نصفی از از جمعیت افغانستان را با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو کرده است، حقوق بشر، آزادی‌های اساسی از جمله آزادی بیان، حق دسترسی زنان و دختران به آموزش و مشارکت آنان در اجتماع نقض شده است و اختطاف‌های خشونت‌آمیز در افغانستان افزایش یافته است.

با این حال، دفتر نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان تأکید کرده است: «امیدواریم و توقع داریم که در نشست اوسلو بر طالبان برای رعایت موضوعات مختلف از جمله حقوق بشر، تشکیل دولت فراگیر و همه‌شمول فشار وارد شود.»

دفتر نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان از اعلامیه دولت ناروی در مورد این که نشست اوسلو به معنای پذیرفتن و به رسمیت شناختن طالبان نیست، استقبال کرده‌ است.

دولت ناروی در ۲۱ جنوری اعلام کرد که گفت‌وگوهای اوسلو به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست و صرف به منظور تأکید بر رعایت حقوق بشر، حقوق زنان از جمله حق آموزش و مشارکت اجتماعی آنان و گسترش کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به افغانستان برگزار می‌شود.

در همین حال، دفتر نماینده‌گی‌های دیپلماتیک افغانستان خاطرنشان کرده است که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مطابق به قطع‌نامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشکیل دولت فراگیر و دارای مشروعیت جهانی و تأمین خواست‌های مردم باید ادامه یابد.

این در حالی است که هیأت طالبان روز شنبه، ۲ دلو برای اشتراک در نشست اوسلو عازم ناروی شد.

این نشست قرار است با اشتراک نماینده‌گانی از متحدان ناروی از جمله امریکا و بریتانیا، هیأتی از طالبان و نماینده‌گانی از زنان برای دو روز برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید