نرخ خرید پنبه در خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: امسال نرخ خرید محصول پنبه در این استان نسبت به سال زراعی گذشته، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اعتمادساز، غلامحسین ساربان روز یکشنبه در بازدید از مزارع پنبه تایباد افزود: افزایش قیمت خرید پنبه در سال زراعی جاری، ناشی از بالا رفتن قیمت پنبه دانه این محصول در فصل کشت آن بود که قیمت هر کیلوگرم پنبه بین ۳۷۰ هزار و ۴۰۰ هزار ریال به فروش می رسد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای مستعد استان خراسان رضوی به کشت محصول پنبه اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال زراعی جاری کشت این محصول در مزارع استان ۱۲ درصد کاهش یافته است، بیان کرد: پایین بودن قیمت خرید در سال گذشته و واردات نخ به کشور از مهمترین دلایل کاهش سطح زیرکشت پنبه در این استان است.

وی گفت: استان خراسان رضوی به لحاظ تولید محصول پنبه رتبه نخست کشور را دارد و پیش بینی می شود امسال افزون بر ۵۴ هزار تن وش پنبه در سطح مزارع خراسان رضوی تولید و برداشت شود.

ساربان با اشاره به اینکه میانگین تولید وش پنبه در مزارع خراسان رضوی در هر هکتار ۲ تن و ۵۰۰ کیلوگرم است، افزود: در بازه زمانی کشت و برداشت پنبه در هر هکتار ۸۰ نفر روز در مزارع این محصول مشغول به کار می شوند.

وی بیان کرد: شهرستانهای نیشابور، سبزوار، رشتخوار، تایباد و سرخس خراسان رضوی از جمله مناطق برتر استان به لحاظ کشت پنبه به شمار می روند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: امسال ۵۰ درصد مزارع پنبه استان از نوع «ورامین»، ۲۰ درصد «شایان»، ۱۰ درصد «ساجدی» و ۲۰ درصد دیگر از سایر ارقام کشت شده است.

به گفته وی، باهدف کاهش هزینه های مراحل کاشت تا برداشت، ۳۹ درصد مزارع پنبه استان به روش مکانیزه کشت می شود.

ساربان افزود: طی سالهای گذشته ۲۹ کارخانه پنبه پاک کنی در استان خراسان فعال بود که با کاهش سطح زیرکشت و تولید این محصول، در زمان حاضر این تعداد کارخانه به ۱۹ واحد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: قطع برق چاههای کشاورزی در تیر و مرداد ماه که ماههای طلایی برای به بار نشستن محصول با کیفیت پنبه است، از مهمترین مشکلات پنبه کاران خراسان رضوی در سال زراعی جاری بود.

شهرستان تایباد ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار مزرعه پنبه دارد که ۹۰ درصد این محصول به روش مکانیزه کشت می شود.

این شهرستان ۱۴۵ هزار نفری در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. بیش از ۳۳۸ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است.

همچنین ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

درآمد سالانه بخش کشاورزی استان خراسان رضوی بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال است. همچنین ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به این استان است که این ظرفیت رتبه‌های اول تا سوم تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ کشور را فراهم آورده است.

این بخش در خراسان رضوی سالانه هفت و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی با ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تولید می‌کند و بر این اساس ۱۸ و سه دهم درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی قرار دارد.

خراسان رضوی در تولید هفت محصول کشاورزی و دامی رتبه اول و در تولید ۹ محصول رتبه دوم، در تولید ۶ محصول رتبه سوم و در تولید چهار محصول رتبه چهارم را در میان استانهای دیگر کشور دارد.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید