نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان: اجرای بخشنامه‌ها اصلی‌ترین مشکل گمرکات است!

بخشنامه‌های غیرتخصصی مانع‌ تولید و تجارت است و پشتیبانی‌ها را بی‌اثر می‌کند

 

اگر متخصصین امر با رعایت صرفه و صلاح دولت و اصل روان‌سازی و همکاری با واحدهای تولیدی و شرکت‌های بازرگانی بخش‌نامه‌ها را طوری تنظیم کنند که قابلیت اجرا داشته باشد و برای همه موارد و مصادیق پاسخگو باشد و نیاز به برداشت‌های شخصی و چندگانه از طرف مجریان  نداشته باشد، به طور قطع با  پشتیبانی  و استفاده از ظرفیت بینهایت بخش خصوصی در اتاق های بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی  می‌توان بسیاری از موانع و تحریم های داخلی و خارجی را حذف نمود

سید مرتضی سرادار  قندچی دبیر و  نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان است که قریب به بیست و پنج سال دراین حرفه مشغول به خدمت است. او در این سال‌ها در حوزه حمل ونقل بین‌المللی کالا فعالیت داشته و اکنون نیز شرکت حمل و نقل بین‌المللی «خلیج فارس‌ ریل» را مدیریت می‌کند. وی به پشتوانه اعتماد صاحبان کالا و فعالان حمل ونقل بین‌المللی در سال‌های گذشته به عنوان کارشناس خبره در جلسات و کمیسیون‌های مرتبط موضوعات مشاوره و حل اختلاف و داوری را به عهده داشته است. در گفت‌وگو با او درباره محدودیت‌ها و فرصت‌های موجود در گمرک صحبت کردیم.

 

  • از وظایف قانونی و  فعالیت‌های یک کارگزار گمرکی برای ما بگویید.

فعالیت‌های کارگزاری گمرکی در قانون به این شرح تعریف شده که کارگزار گمرکی شخصی است که به نمایندگی یا به وکالت از طرف صاحبان کالا انجام عملیات گمرکی ترخیص کالا را درگمرکات کشور انجام می‌دهد و تنها مرجعی که بعد از شخص صاحب کالا مجوز قانونی انجام امور گمرکی را دارد کارگزاران گمرکی هستند، که باگذراندن دوره‌های تحصیلی ویژه و تشکیل پرونده‌های قانونی اداری و مالیاتی و اخذ پروانه رسمی شغلی، ترخیص قانونی گمرکی کالا را به عهده می‌گیرند. هنگامی که صاحبان کالا با کارگزاران رسمی گمرکی فعالیت‌های اقتصادی خود را انجام می‌دهند هم حقوق صاحب کالا و هم دولت به خوبی رعایت و حفظ می‌شود.

  • تاثیر فعالیت‌های کارگزاران گمرک در ایجاد سهولت بر روند کارهای گمرکی مشتریان و کاهش مشکلات آن‌ها چقدر است؟

وقتی صاحبان کالا امور ترخیص کالاهای خود را به کارگزاران انجام امور گمرکی واگذار می‌کنند در واقع یک فعالیت تخصصی را به یک  متخصص حرفه‌ای واگذار کرده و بر همین اساس هم صاحب کالا و هم دولت با آرامش از روند صحیح کار اطمینان دارند در واقع کارگزاران همواره پاسخگوی دولت و صاحب کالا خواهند بود و همین نشان دهنده تسهیل‌گر بودن این فعالیت ارزشمند است.

  • محدودیت‌ها و مشکلات در گمرک است یا قوانین  و بخشنامه‌های گمرکی؟

مشکلات صاحبان کالا در گمرکات غالبا به اجرای بخشنامه‌ها باز می‌گردد. متاسفانه بسیاری از ادارات با صدور بخش‌نامه‌های غیرتخصصی مختلف فعالیت‌های گمرکی صاحبان کالا را مختل می‌کنند. اداراتی همچون صنعت، معدن و تجارت، استاندارد، بهداشت، کشاورزی، ارشاد و به ویژه بانک‌ها و وزارت صمت، با صدور غیرتخصصی بخشنامه‌های خلق الساعه مشکلات فراوانی را در طی سال فراهم می‌کنند که گمرک به عنوان مجری و بخش‌های اقتصادی به عنوان مخاطب اصلی هیچ اختیاری در صدور آن نداشته است.

  • چه راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از اختلال و مشکلات وجود دارد؟

یکی از روش‌هایی که می‌تواند تا حدی مشکلات گمرکی و صاحبان کالا را کمتر کند استفاده از نیروهای متخصص دولتی و خصوصی در امر ترخیص کالا در  صدور بخش‌نامه‌های تخصصی است. اگر متخصصین امر با رعایت صرفه و صلاح دولت و اصل روان‌سازی و همکاری با واحدهای تولیدی و شرکت‌های بازرگانی بخش‌نامه‌ها را طوری تنظیم کنند که قابلیت اجرا داشته باشد و برای همه موارد و مصادیق پاسخگو باشد و نیاز به برداشت‌های شخصی و چندگانه از طرف گمرکات نداشته باشد، به طور قطع با پشتیبانی و استفاده از ظرفیت بی‌نهایت بخش خصوصی در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی می‌توان بسیاری از موانع و تحریم‌های داخلی و خارجی را حذف و فرصت‌های جدید اشتغال و درآمد را برای کشور فراهم کرد.

امروز با وجود مشکلات تحریمی و شرایط اقتصادی سخت، دولت‌مردان باید سعی کنند با پشتیبانی صحیح و حذف موانع و برحسب اعتماد واطمینان ورعایت قانون به نحوی تصمیم‌گیری کنند که هم صاحبان کالا به درستی فعالیت کنند و هم حق و حقوق دولت رعایت شود.

  • در پایان اگر نکته‌ای مورد نظرتان هست بفرمایید.

وظیفه خود می‌دانم ازهمکاران شاغل درگمرکات کشور به ویژه ناظر محترم گمرکات استان خراسان رضوی جناب آقای مهندس جهان‌خواه، معاونین، کارشناسان وپرسنل صدیق وخدوم کلیه گمرکات استان که در سخت‌ترین شرایط تحریم‌های اقتصادی و مشکلات بیماری کرونا نهایت همکاری و مساعدت را با بخش خصوصی استان به ویژه کارگزاران گمرکی مبذول داشتند سپاسگزاری کنم. از روزنامه وزین اعتماد هم که به حق امانت‌دار بیان مشکلات ومورد اعتماد بخش‌های اقتصادی است تشکر می‌کنیم. کارگزاران گمرکی خراسان با نهایت افتخار آماده ارائه خدمات مشاوره در امور بازرگانی و گمرکی بوده و بهترین خدمات قانونی را با کمترین هزینه به فعالان اقتصادی ارائه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید