منتخب‌ مردم: منطقه آزاد دوغارون فرصت طلایی برای شکوفایی تایباد است

منتخب مردم شهرستان‌های تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد منطقه آزاد دوغارون ظرفیتی ایده‌آل برای ساکنان خطه مرزی تایباد به شمار می‌رود که باید از آن برای شکوفایی و پویایی منطقه به‌درستی استفاده شود.

به گزارش اعتمادساز، دکتر عثمان سالاری افزود: یکی از موضوعاتی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، تامین معیشت ساکنان مناطق مرزی و محروم است که با ایجاد منطقه آزاد دوغارون باید این موضوع مدنظر مسوولان قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر در سالهای گذشته مرزها یک تهدید بود، در زمان حاضر با وجود نیروهای مسلح و امنیت پایداری که در آن حاکم شده است، باید به این مناطق نگاه مثبتی داشته باشیم.

نماینده منتخب مردم شهرستانهای تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی به نقش سرمایه گذاران ایرانی و خارجی در فعالیتهای اقتصادی کشور اشاره و اظهار کرد: در راستای رونق، توسعه و شکوفا شدن حوزه اقتصادی، بستر حضور و زمینه فعالیت فعالان اقتصادی باید از سوی مسوولان و دستگاههای متولی در مرزها فراهم شود که در این بخش صاحبان ایده و نخبگان نقش زیادی دارند.

وی با بیان اینکه در طول ۴۵ سال گذشته مردم ایران به برکت ظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از توزیع عادلانه امکانات و خدمات متوازن بهره مند شده اند، گفت: خانواده های روستاهای مرزی نقش بسزایی در تامین امنیت پایدار مرزها دارند و آنان باید از تمامی فعالیتهای قانونی در مرزها به صورت برابر استفاده کنند تا تحول اقتصادی در بین آنها دیده شود.

سالاری به سیاست توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه است که در این ارتباط تاکنون کارنامه موفقی داشته است.

قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون در جلسه علنی ۲۷ شهریور ماه مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و ۱۵ مهرماه امسال رییس جمهور این قانون را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۱ رای موافق، ۵۳ رای مخالف و هشت رای ممتنع با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی دوغارون موافقت کردند.

بیشترین حجم کار این منطقه ویژه اقتصادی، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید