مقام چینی: پکن بیش از هر کشور دیگری خواستار صلح در افغانستان است

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن بیش از هر کشور دیگری خواستار صلح در افغانستان است، گفت: هیچ کشوری نیست که به اندازه چین مخالف هرگونه جنگ و درگیری دوباره در افغانستان باشد.

به گزارش ایرنا، از تارنمای وزارت خارجه چین، «جائو لی جیان» روز شنبه با اشاره به برگزاری انلاین نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان افزود: این نخستین باری است که وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، درباره امور این کشور مشورت و رایزنی می‌کنند که اتفاق مهمی است و می تواند نقش مثبتی ایفا کند.

او تصریح کرد: بیانیه مشترک از دستاوردهای مهم نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به شمار می آید که تفاهم و عزم مشترک شش کشور همسایه افغانستان را نشان می دهد و نیز پیام مثبت، قوی و روشنی را به جامعه بین‌المللی مخابره می کند.

به گفته وی، موضوعات محوری این بیانیه مشترک بر این تاکید دارند که اقدامات نظامی نمی تواند مساله افغانستان را حل و فصل کند.

این مقام چینی از افغانستان درخواست کرد با تشکیل چهارچوب و ساختار سیاسی فراگیر، اجرای سیاست های داخلی و خارجی ملایم، داشتن ثبات و پایبندی بر سیاست دوستی با همسایگان، هرگونه ارتباطش را با سازمانهای تروریستی قطع کند و به وجود سازمان های تروریستی مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی اجازه فعالیت ندهد.

جائو افزود: نشست وزرای خارجه نخستین تلاش کشورهای همسایه افغانستان برای برخورد با تغییر و تحولات اخیر افغانستان محسوب می شود و همچنین نشان دهنده ایجاد رسمی یک مکانیزم هماهنگی و همکاری برای کشورهای همسایه افغانستان به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید